Lydia Peeters wil graag minister van Mobiliteit blijven, ondanks haar brokkenparcours

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil zichzelf graag opvolgen, vertelde ze in De Ochtend op Radio 1. Opvallend, gezien de kritiek die ze kreeg.

Genoteerd: Peeters wil zichzelf opvolgen, maar of dat realistisch is?

  • Lydia Peeters reed op z’n zachtst gezegd een hobbelig parcours. Er was de onvrede bij de bevolking over het nieuwe vervoersplan van De Lijn. Binnen de regering was er ergernis over de premie van 5.000 euro die ze toekende bij de aanschaf van een elektrische wagen. En ook de problemen bij de autokeuringscentra moest Peeters weten op te lossen.
  • En toch droomt ze hardop van een verderzetting als Vlaams minister van Mobiliteit. De kritiek over haar aanpak bij De Lijn wimpelt ze af. “Iedereen heeft dat mee goedgekeurd, daar was consensus over. De pijnpunten die er zijn moeten bijgesteld worden, het is een dynamisch plan”. Volgens Peeters is er nu “veel meer positiviteit over De Lijn”.
  • Maar ook nu weer komt ze met een voorstel waar direct veel kritiek op is. Peeters wil een “slimme kilometerheffing” invoeren, volgens haar dé manier om het fileprobleem aan te pakken. Ook ondernemersorganisatie Unizo pleit daar al langer voor.
  • Het pleidooi voor rekeningrijden werd gisteren in debat op VTM ook gehouden door premier Alexander De Croo (Open Vld), die prompt boegeroep van het publiek naar zijn hoofd geslingerd kreeg. Ook de andere kopstukken in de studio reageerden misnoegd: “Allez, dat is tegen de werkende Vlaming!” De Croo benadrukte dat hij de kilometerheffing ziet als vervanger voor alle andere autobelastingen.
Meer