Vanaf 22 juni verdwijnt de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa uit de Duitse sterindex Dax en verhuist het aandeel naar de MDax voor middelgrote fondsen. Dat meldt de Duitse beurs.
De oorzaak voor die beslissing is de slechte beursgang van het bedrijf door de coronacrisis. Om te bepalen of bedrijven tot de Dax-index behoren, wordt gekeken naar de beursomzet en beurswaarde. De koers van het aandeel van Lufthansa is echter fors gedaald.
Op een jaar tijd verloor het aandeel 38 procent aan waarde, wat het bedrijf een beurswaarde oplevert van 4,9 miljard. Dat maakt van Lufthansa het zestigste bedrijf in Duitsland, terwijl er in de Dax-index maar 30 bedrijven opgenomen zijn. Op die manier verdwijnt Lufthansa na 32 jaar uit de Dax.
Quid Brussels Airlines?
Lufthansa zit door de coronacrisis en het stilvallen van het toerisme in slechte papieren. De raad van bestuur van het bedrijf ging maandag akkoord met een steunpakket van de Duitse overheid ter waarde van 9 miljard euro, in ruil voor onder meer het verminderen van het aantal vliegtuigen op de vliegvelden van Frankfurt en München.
Intussen nadert de cruciale week voor dochtermaatschappij Brussels Airlines. De Belgische federale regering wil cash voorzien, maar eist daarbij medezeggenschap. En dat is iets waar de Duitsers van gruwelen. Maar ‘het duurt belachelijk lang met Lufthansa, ze misdragen zich compleet’, valt in regeringskringen te horen. ‘Het is een niveau van arrogantie, dat hebben wij echt maar zelden gezien.’
Lees ook: