Markten:

VRIJDAG 03 JUL

Business 24/7

scrollTop top

Lufthansa-bonden in open brief aan Europese Commissie: ‘Keur steunpakket onvoorwaardelijk goed’

Business

29/05/2020 | Pieterjan Neirynck | 3 min leestijd

Isopix

Tien vakbonden uit de Lufthansa-groep roepen de Europese Commissie in een open brief op om het Duitse steunpakket van 9 miljard euro voor de luchtvaartgroep meteen en zonder voorwaarden goed te keuren.

Duitsland en Lufthansa kwamen eerder tot een akkoord over de miljardensteun, maar de Europese Commissie koppelt er voorwaarden aan. Ze eist dat Lufthansa in ruil slots op de luchthavens van Frankfurt en München opgeeft. Eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager verdedigde die aanpak vrijdag, want de Europa wil concurrentieverstoring vermijden.

Maar de vakbonden van de verschillende maatschappijen van de Lufthansa-groep zijn het niet eens met die voorwaarden. ‘Noch de werknemers van de groep, noch de burgers van Europa zouden het begrijpen als tienduizenden banen verloren zouden gaan. Niet door Covid-19, maar door de voorwaarden die de Europese Commissie oplegt’, klinkt het.

Sociale dumping

De bonden wijzen erop dat de bewuste slots in handen zullen vallen van bepaalde lagenkostenmaatschappijen ‘die grote financiële reserves hebben omdat ze de rechten van werknemers jarenlang genegeerd hebben’. ‘Jullie, mevrouw Van der Leyen en mevrouw Vestager, zullen verantwoordelijk zijn voor nog meer sociale dumping, schijnzelfstandigheid en een forse verslechtering van de arbeidsstandaarden’, zo staat in de open brief.

De Europese vakbondsfederatie voor transportarbeiders (ETF) en de Europese pilotenvereniging (ECA) verstuurden vrijdag een gelijkaardige brief naar Vestager. Ook zij zijn van mening dat bepaalde concurrenten ‘niet met bijkomende slots beloond mogen worden voor hun schadelijke praktijken’. Ze roepen de Europese Commissie op om de beslissing te herzien.

Lees ook:

Source: Belga

Gelijkaardige artikels

Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

Denker Yuval Harari
Quote Merkel