Luchtvaartreuzen zien pas herstel in 2023

Na de Lufthansa-baas zegt nu ook de topman van British Airways dat de luchtvaartsector drie barre jaren tegemoet gaat en pas in 2023 zal normaliseren.

‘We verwachten dat de passagiersvraag ten vroegste in 2023 terugkeert naar de niveaus van vorig jaar’, verklaarde Willie Walsh, de topman van IAG. Dat is de groep boven British Airways, Iberia en Vueling. Walsh, een van de meest gezaghebbende stemmen in de luchtvaart, stelt zijn pensionering uit om IAG door het begin van de crisis te loodsen. Walsh zit daarmee op een lijn met zijn Lufthansa-collega Carsten Spohr. De Duitser verklaarde op de virtuele aandeelhoudersvergadering dat ‘de wereldwijde vraag pas in 2023 een nieuw evenwicht zal vinden’.

Dat het huidige jaar 2020 een grotendeels verloren zaak is voor de luchtvaart, daar twijfelt niemand nog aan. IAG verwacht pas in juli een terugkeer naar enigszins aanvaardbare volumes. Ook volgend jaar zal de sector nog lijden onder de gevolgen van de wereldwijde recessie en het mogelijk ontbreken van een vaccin voor het coronavirus. Maar zelfs een volledige comeback in 2022 achten de twee luchtvaarttoppers onwaarschijnlijk. Volgens Walsh en Spohr zal de coronacrisis zo hevig naschokken, dat slechts stapsgewijs herstel mogelijk is, tot de verhoopte normalisering in 2023.

Duizenden banen bedreigd

Zowel bij IAG als bij Lufthansa, de moedergroep van Brussels Airlines, staan daardoor duizenden jobs op losse schroeven. Herstructureringen zijn volgens Walsh ‘essentieel’ om de cashmiddelen van IAG veilig te stellen. De groep doet momenteel een beroep op Britse en Spaanse kredietgaranties. De pessimistische vooruitzichten van de luchtvaartreuzen zijn ook slecht nieuws voor de orderboekjes van de vliegtuigbouwers Boeing en Airbus.

IAG had de voorbije weken zwaar te lijden onder het nieuwe coronavirus. In het eerste kwartaal was er 1,7 miljard euro verlies. De omzet daalde meer dan 13 procent tot 4,6 miljard euro en het aantal passagiers daalde bijna een vijfde tot 19,9 miljoen. Sinds eind maart hebben de IAG-maatschappijen bijvoorbeeld het aanbod met 94 procent teruggeschroefd.

Nieuwe normaal

Een andere grote traditionele luchtvaartmaatschappij, Air France, toont intussen in een filmpje hoe het ‘nieuwe normaal’ op luchthavens er wellicht uit zal zien. Mondmaskers zijn verplicht, ook aan boord van het vliegtuig.

Lees ook:

Meer