De directie van Lufthansa reageert met onbegrip op de “waarschuwingsstaking” die de vakbond Ver.di heeft aangekondigd vanaf woensdagnacht, waardoor de luchtvaartmaatschappij alle vluchten via Frankfurt en München moet schrappen.
Met de staking wil Ver.di de directie tot grotere loonsverhogingen dwingen in het lopende sociaal overleg. De vakbond heeft het grondpersoneel van Lufthansa, circa 20.000 werknemers, opgeroepen om vanaf woensdagochtend 3.45 uur tot donderdagochtend 6.00 uur te staken in de luchthavens van Frankfurt, München, Düsseldorf, Keulen en Hamburg.
De luchtvaartmaatschappij spreekt van een “massale impact”, met name voor haar twee hoofdluchthavens Frankfurt en München:
- In Frankfurt worden 678 vluchten geschrapt, wat 92.000 passagiers treft.
- In München gaat het om 345 vluchten, goed voor 42.000 gedupeerden.
Dat betekent dat in totaal 134.000 passagiers in allerijl hun reis- of vakantieplannen moeten aanpassen.
Directie: “Onbegrijpelijke actie”
“Je kan dit toch geen waarschuwingsactie meer noemen. Deze actie zal meer dan 24 uur duren en tal van Lufthansa-locaties treffen”, reageert Jens Ritter, de CEO van Lufthansa Airlines, op LinkedIn.
De Lufthansa-directie noemt de actie verder “disproportioneel” en “totaal onbegrijpelijk, gezien de loonsverhogingen die we hebben aangeboden”. Ritter wijst er ook op dat de staken in de dagen daarna alleen maar voor extra werkdruk zal leiden voor het grondpersoneel, door last-minute wijzigingen. De klantendienst van de luchtvaartmaatschappij wordt momenteel overspoeld door klachten en vragen tot omboekingen.
De luchtvaartmaatschappij moest in juni al duizenden vluchten uit haar zomerschema schrappen wegens personeelstekorten. De staking komt daar nu bovenop en geeft de reputatie van de hele Duitse luchtvaart een fikse knauw, omdat ze in het volle hoogseizoen plaatsvindt en de vakantiereis van duizenden passagiers op losse schroeven zet.
Vakbond: “Passagiers, heb begrip”
Christine Behle, de hoofdonderhandelaar van Ver.di, vraagt in een mededeling de passagiers om begrip. De vakbond zegt zo vroeg mogelijk over de staking te hebben gecommuniceerd, zodat de passagiers zich nog kunnen “heroriënteren”. Al blijkt uit de eerste reacties van gedupeerden dat omboekingen allesbehalve vanzelfsprekend zijn.
De klachten van het luchtvaartpersoneel in Duitsland zijn een echo van de verzuchtingen die ook elders in Europa te horen zijn: een te hoge werkdruk, chronische personeelstekorten en te karige lonen. Behle: “Ze hebben dringend meer geld nodig en moet ontlast worden – voor henzelf en voor de passagiers.”
(lb)