Luchtvaart herstelt pas in 2024, en dat is nog het zonnige scenario

Het Europese vliegverkeer keek in het coronajaar 2020 tegen meer dan een halvering aan. Het zal minstens vier jaar duren vooraleer die klap verwerkt is, waarschuwt verkeersleider Eurocontrol.

Het Europese vliegverkeer kelderde in 2020 met 56 procent tegenover een jaar eerder. Dat ligt in lijn met de wereldwijde ineenstorting. Zowel de prijsvechters als Ryanair en EasyJet als de traditionele luchtvaartmaatschappijen deelden in de klappen.

Volgens nieuwe prognoses van Eurocontrol zit een snel herstel in de eerste jaarhelft van 2021 niet in de kaarten. Ook toplui uit de luchtvaartsector waarschuwden al dat het eerste semester van 2021 erg zal lijken op het tweede semester van 2020. Het vliegverkeer zal dus hoogstwaarschijnlijk tussen 50 en 60 procent van zijn normale niveau blijven hangen.

Dat wordt weer een harde noot om kraken voor de geplaagde Europese luchtvaartsector, die vorig jaar 191.000 jobs moest schrappen. Een voorbeeld: 4.000 van de circa 8.000 vliegtuigen die samen de Europese vloot uitmaken, zullen werkloos geparkeerd blijven staan. Stilstaande vliegtuigen zijn peperduur in onderhoud.

Drie scenario’s

Het wordt uitkijken hoeveel luchtvaartmaatschappijen de eerste turbulente maanden van 2021 zullen overleven. Zonder bijkomende steun van de overheden zijn faillissementen onvermijdelijk, ook bij de ondersteunende bedrijven op de luchthavens, voorspelt Eurocontrol. Maar niet elke overheid staat te springen om nog meer geld in de luchtvaartsector te pompen.

Net zoals voor sectoren als horeca en entertainment, is voor de luchtvaart dé grote vraag wat de situatie rond de jaarhelft zal zijn op het vlak van coronavaccins.

Scenario 1: opleving vanaf de zomer, volledig herstel in 2024

In Eurocontrols meest optimistische scenario zijn vaccins tegen Covid-19 komende zomer ruim beschikbaar voor reizigers of is de pandemie tegen dan op een andere manier bedwongen. Dat zou leiden tot een spectaculaire opleving van het vliegverkeer in de tweede jaarhelft, waardoor het hele jaar 2021 op 73 procent van het precoronapeil zou uitkomen.

De luchtverkeersleider dempt wel het optimisme. Dit scenario is niet het meest waarschijnlijke, en zelfs als het realiteit zou worden, dan nog zal het tot 2024 duren vooraleer de trafiek weer het niveau van 2019 bereikt.

Scenario 2: moeilijk jaar 2021, herstel in 2026

Dit scenario is volgens Eurocontrol met de huidige stand van zaken het meest waarschijnlijke. De coronavaccins zullen nog niet in 2021, maar pas tegen de zomer van 2022, algemeen beschikbaar zijn. Het zou betekenen dat het Europese luchtvaartverkeer ook dit jaar op halve kracht zal draaien en pas volgend jaar duidelijk het pad van herstel inzet. Het niveau van 2019 wordt dan pas in 2026 bereikt.

Scenario 3: vaccins werken niet, herstel niet in zicht

Eurocontrol maakte ook een pessimistisch scenario, waarbij de coronavaccins niet doeltreffend blijken te zijn. Volledig herstel van de luchtvaartsector is dan heel ver weg, mogelijk pas in 2029.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.