Londense luchthaven Gatwick wil uitbreidingsplannen doorzetten

De Londense luchthaven Gatwick gaat verder met de plannen om zijn noodlandingsbaan om te bouwen voor een courant gebruik. Die intenties zouden een aanwijzing moeten zijn dat de luchtvaartindustrie na de coronapandemie op een snel en volledig herstel rekent. Dat schrijft de Britse krant The Guardian.

Gatwick, de tweede grootste luchthaven van de Britse hoofdstad, lanceert volgende maand een openbare raadpleging over het plan om de capaciteit uit te breiden tot mogelijk 75,5 miljoen passagiers per jaar. Nochtans stonden de passagierstrafieken in augustus op ongeveer een kwart van het niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis kon worden opgetekend.

Investeringen

Gatwick had tijdens de pandemie alle investeringen opgeschort. De plannen om een tweede reguliere landingsbaan te creëren, die drie jaar geleden voor het eerst opdoken, worden nu echter terug naar boven gehaald. Bedoeling is daarbij om de middenlijn van de noodlandingsbaan met twaalf meter te verplaatsen. Daarmee wordt voldoende afstand gecreëerd tegenover de hoofdbaan om parallel gebruik mogelijk te maken.

Twee jaar geleden was Gatwick wereldwijd de drukste luchthaven met één startbaan. Er werden daarbij dagelijks 950 vliegbewegingen opgetekend.

De voorstellen van Gatwick botsen echter op heel wat tegenkanting. “De wereld weet dat de groei van de luchtvaart klimaatgevolgen heeft die men zich eenvoudigweg niet kan veroorloven en door geluidsoverlast en luchtvervuiling ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheid heeft”, zegt Peter Barclay, voorzitter van de Gatwick Area Conservation Campaign.

Maar Gatwick werpt op dat de landingsbaan in overeenstemming is met de intenties van de Britse regering om de bestaande capaciteit te maximaliseren. De luchthaven voert bovendien aan dat de realisatie van de plannen de volgende vijftien jaar ongeveer 18.400 extra banen zou opleveren en de lokale economie met 1,5 miljard pond zou stimuleren.

Herstel

“Door de coronapandemie is de activiteit in de luchtvaart uiteraard sterk teruggevallen, maar we zijn ervan overtuigd dat Gatwick niet alleen zijn vroegere passagierstrafieken zal herstellen, maar bovendien het potentieel heeft om verder door te groeien tot een van de belangrijkste luchthavens van Europa”, beklemtoont Stewart Wingate, topman van de luchthaven.

“We verwachten dat de vraag naar vliegtuigreizen op Gatwick tegen eind dit decennium de capaciteit van de slots zal overtreffen. De inschakeling van de noodlandingsbaan is een bijzonder kostenefficiënte en milieuvriendelijke ingreep. Er wordt immers gebruik gemaakt van de infrastructuur die al aanwezig is.”

Er wordt op gewezen dat de kosten voor de aanleg van een derde landingsbaan op Heathrow, de grootste luchthaven van Londen, ongeveer 14 miljard pond zouden bedragen en de trafieken met nog eens 280.000 vluchten per jaar zouden opdrijven.

Gatwick rekent op een investering van 500 miljoen pond voor de aanpassing van de luchthaven, plus ongeveer 300 miljoen pond voor een bijkomende terminal. De Aviation Environment Federation heeft berekend dat de luchthaven door de ingreep tegen het midden van deze eeuw jaarlijks ongeveer 1 miljoen ton koolstofdioxide extra zou produceren.

Gatwick is van plan eind volgend jaar de definitieve plannen voor de verbouwing in te dienen. Gehoopt wordt dat de tweede landingsbaan tegen het einde van dit decennium in gebruik genomen zou kunnen worden.

(jvdh)

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20