Europese luchthavens beleefden slechtste jaar in een kwarteeuw

De Europese luchthavens hebben het voorbije jaar 728 miljoen passagiers ontvangen. Dat betekende een daling met 70,4 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de Airports Council International (ACI). De dramatische terugval moet uiteraard aan de impact van de coronacrisis op de internationale reiswereld worden toegeschreven.

Olivier Jankovec, topman van ACI Europe, wijst er daarbij op dat de Europese luchtvaart door de uitbraak van de pandemie, die de reiswereld met grenssluitingen en lockdowns wereldwijd nagenoeg tot stilstand heeft gebracht, tot het niveau van het midden van de jaren negentig van de voorbije eeuw is teruggevallen.

Steun

‘De Europese luchtvaart heeft op één jaar tijd 1,72 miljard reizigers verloren,’ merkt Jankovec op. ‘Een dergelijke slag kan geen enkele industrie zonder bijkomende ondersteuning overleven. Sommige landen hebben weliswaar stappen ondernomen om hun luchthavens te steunen, maar dat bedrag is in Europa tot nu toe beperkt gebleven tot 2,2 miljard euro.’

‘Dat is minder dan 8 procent van de totale omzetten die de luchthavens het voorbije jaar hebben verloren. De voorbije weken zijn de luchtvaarttrafieken verder afgenomen, terwijl er voorlopig ook geen herstel in zicht blijkt. Er moet dan ook meer steun komen. Zonder bijkomende financiële hulp zullen de investeringen in onder meer klimaatmaatregelen en digitalisering in het gedrang komen.’

Luchthavens binnen de Europese Unie werden het zwaarst getroffen. Daar moest een achteruitgang met 73 procent worden gemeld. De andere Europese luchthavens toonden een terugval met 62 procent. Dat verschil moet vooral worden verklaard door de relatief sterke en omvangrijke binnenlandse markten die het vliegtuigverkeer in die landen kent.

Istanboel

De vijf grootste luchthavens van Europa – Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Amsterdam Schiphol, Fraport Frankfurt en Istanbul Airport – verloren vorig jaar 250 miljoen passagiers. In het vierde kwartaal behoorde van die groep alleen Istanbul Airport nog tot de grootste luchthavens van Europa.

Istanbul Airport was eind vorig jaar de belangrijkste Europese luchthaven geworden. De Turkse metropool eist met Airport Sabihi Gokcen ook de tweede plaats op, gevolgd door de drie Russische luchthavens Sheremetyevo, Domodedovo en Vnukovo. 

Het transport van luchtvracht werd minder zwaar getroffen, maar ook daar was er sprake van een terugval met 11,8 procent.

Meer