Heathrow weigert derde landingsbaan op te geven

Het controversiële uitbreidingsproject voor luchthaven London Heathrow, die op een derde landingsbaan rekent, zal met minstens twee jaar moten worden uitgesteld. Dat heeft John Holland-Kaye, de topman van London Heathrow Airport, gezegd.

Holland-Kaye benadrukt dat de uitbreiding van Heathrow een belangrijk onderdeel van de langetermijnstrategie van de luchthavenuitbater blijft. Maar die inspanningen kunnen volgens hem pas worden verder gezet wanneer de strijd tegen het coronavirus is gewonnen en het herstel is ingezet.

Capaciteit

London Heathrow, de drukste luchthaven van Europa, worstelt al geruime tijd met capaciteitsproblemen. Daarom werd gestreefd naar de aanleg van een derde landingsbaan. Die plannen botsten echter op groot verzet van onder meer omwonenden en milieubewegingen. Eind februari had een Britse rechtbank de tegenstanders van de bijkomende landingsbaan in het gelijk gesteld.

De rechter had opgemerkt dat de vorige Britse regering, die de aanleg twee jaar geleden had goedgekeurd, onvoldoende rekening gehouden met de Klimaatakkoorden van Parijs. Die overeenkomst bepaalt immers dat maatregelen moeten worden genomen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Een derde landingsbaan zou de ecologische voetafdruk van London Heathrow echter nog gevoelig doen oplopen.

De Britse regering besliste om tegen de uitspraak geen hoger beroep aan te tekenen. Brits premier Boris Johnson had zich al langer een tegenstander van een eventuele uitbreiding getoond. Het leek er dan ook sterk op dat de groeiplannen voor Heathrow definitief zouden zijn opgeborgen.

De luchthavenuitbater en een aantal andere geïnteresseerde partijen hebben echter toestemming gevraagd om de beslissing van de rechter alsnog bij het Britse Hooggerechtshof aan te vechten. De uitbreiding van de luchthaven zal volgens Holland-Kaye zelfs een cruciaal onderdeel van het herstel van de Britse economie blijken.

Verlies

Heathrow verwerkt momenteel 78 miljoen reizigers per jaar. Met de aanleg van een derde landingsbaan zou die capaciteit echter tot 130 miljoen passagiers oplopen. De luchthaven hoopte in eerste instantie over twee jaar met de werken te kunnen starten.

Geraamd wordt dat de aanleg van de nieuwe landingsbaan ongeveer vier jaar in beslag zou nemen. Verwacht werd dat de nieuwe landingsbaan tegen het einde van dit decennium zou kunnen worden geopend. De uitbraak van de coronapandemie heeft dat evenement echter alvast tot begin volgend decennium uitgesteld.

Heathrow heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 14,6 miljoen passagiers ontvangen. Dat betekende een daling mt 18,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. In april was er volgens de uitbater echter een terugval met 97 procent.

Heathrow boekte de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 593 miljoen pond. Dat vertegenwoordigde een daling met 12,7 procent tegenover het eerste kwartaal vorig jaar. Het bedrijf leed een verlies van 352 miljoen pond, tegenover 102 miljoen pond winst dezelfde periode vorig jaar.

Meer