Na Heathrow: ook uitbreidingsplannen Gatwick Airport botsen op verzet

Plannen van luchthaven Gatwick Airport in Londen om een tweede startbaan in gebruik te nemen, botsen op verzet van een aantal omwonenden en milieugroepen. Gatwick is daarmee de volgende Londense luchthaven die problemen ondervindt om zijn uitbreidingsplannen door te voeren.

Ook de plannen van Heathrow Airport – de grootste luchthaven van de Britse hoofdstad – om een derde startbaan aan te leggen, vormden het onderwerp van een grote controverse. Daar gaat het verzet tegen het project na vele jaren nog altijd door.

Korte afstanden

De beheerders van Gatwick Airport – de Amerikaanse investeerder Global Infrastructure Partners (GIP) en het Franse bouwconcern Vinci – koesteren plannen om een reserve-startbaan te gebruiken om de trafieken op de luchthaven te kunnen uitbreiden.

Indien die tweede landingsbaan in de gewone vluchtschema’s zouden kunnen worden ingeschakeld, zou Gatwick volgens de investeerders immers zijn operaties met negentig vluchten per dag kunnen opvoeren. Bedoeling is dat de noordelijke landingsbaan van Gatwick, die momenteel alleen voor noodgevallen en taxiënde vliegtuigen wordt gebruikt, tegen eind dit decennium voor vluchten op kortere afstanden zou kunnen worden ingezet.

Volgens de milieugroep Communities Against Gatwick Noise and Emissions (Cagne) maken de plannen van Gatwick duidelijk dat de luchthaven geen enkele rekening wenst te houden met lokale bekommernissen. ‘Luchthavens moeten door de brexit en de coronacrisis een echte strijd leveren om te kunnen overleven,’ aldus Cagne. ‘Dat Gatwick desondanks zijn uitbreidingsplannen wil doordrukken, is dan ook veelzeggend voor de intentie van het management en de buitenlandse aandeelhouders van Gatwick.’

‘De luchthaven geeft er daarbij de voorkeur aan geen enkele rekening te houden met de problemen van emissies en geluidsoverlast die haar activiteiten al decennia in de landelijke gebieden van Sussex, Surrey en Kent veroorzaakt,’ aldus nog Cagne. ‘De plannen tonen duidelijk dat opbrengsten voor de buitenlandse aandeelhouders belangrijker zijn dan de bekommernissen van de lokale bevolking.’

Tewerkstelling

Door de uitbraak van de coronapandemie zijn de activiteiten op Gatwick sinds maart vorig jaar met 80 procent gedaald. De luchthaven wordt immers gebruikt door de aantal grote vliegtuigmaatschappijen – zoals British Airways en Virgin Atlantic – met intercontinentale verbindingen.

Deze partijen hebben het aantal vluchten drastisch moeten verminderen. De luchthaven zegt te verwachten dat de internationale activiteit wellicht pas over twee weer het niveau zal bereiken dat voor de uitbraak van de coronpandemie was opgetekend.

Gatwick betoogde twee jaar geleden dat een extra landingsbaan de trafieken op de luchthaven met jaarlijks 55.000 vluchten zou opvoeren. Gatwick voegde eraan toe dat de uitbreiding 2 miljard pond aan de Britse economie zou toevoegen en duizenden nieuwe banen zou creëren.

Meer