Afgelopen april opperde Elon Musk, in reactie op de extravagante prijs van lithium, de mogelijkheid dat Tesla het metaal zelf zou gaan delven. Sindsdien heeft het bedrijf serieus werk gemaakt van een eigen mijnbouwbedrijf.
“Lithium ontginnen is zoals geld drukken”: Tesla wil zelf het metaal gaan winnen voor zijn elektrische auto’s
Waarom is dit belangrijk?
Lithium is een cruciaal onderdeel van batterijen voor elektrische auto's. De afgelopen jaren is de prijs ervan gestaag gestegen - ondanks een recente daling enkele maanden gelden - als gevolg van de groeiende belangstelling voor elektrische voertuigen. Door het metaal zelf te gaan winnen, verwacht Tesla de prijs ervan voor zijn eigen voertuigen te drukken.Het nieuws: Tesla wil volgens persagentschap Bloomberg een eigen lithium-mijnbouwbedrijf opzetten.
- De leider in elektrische auto’s overweegt naar verluidt een bod op het Canadese Sigma Lithium Corp.
- De overname zou slechts een van de “meerdere mogelijkheden” zijn die Tesla onderzoekt om de sector te betreden, aldus mensen die dicht bij de zaak staan.
- In oktober probeerde Tesla ook al een belang te nemen in grondstoffengigant Glencore, meldde de Financial Times. De gesprekken liepen echter naar verluidt op niets uit.
De details: Er is nog niets officieel gemaakt, maar het gerucht alleen al heeft de aandelen van verschillende producenten van het metaal beïnvloed.
- Albemarle zag zijn aandelen dinsdag met meer dan 4 procent dalen. Op vrijdag waren ze al met 10 procent gedaald, nadat het vermeende plan van Tesla bekend werd gemaakt.
- De aandelen van Livent daalden voor de derde opeenvolgende dag met 3 procent.
- Piedmont Lithium daalde met meer dan 2 procent, na een duik van 12 procent vorige week.
Lithium ontginnen is zoals geld drukken
Afgelopen september diende Tesla bij de relevante autoriteiten documenten in over een voorgestelde lithiumraffinaderij in Texas. Met een dergelijk project zou het bedrijf voldoen aan nieuwe Amerikaanse eisen voor lokale batterijproductie en zo kunnen profiteren van overheidssubsidies voor elektrische voertuigen.
Destijds zei CEO Elon Musk dat met de lithiumprijzen van dat moment het raffineren ervan gelijk stond aan het hebben van een licentie om geld te drukken.
Een troef bij uitstek
Actief zijn in de lithiumwinning – hetzij door een eigen mijn te bezitten of door een belang te nemen in een gespecialiseerd bedrijf – lijkt momenteel de nieuwe race te zijn waarin de producenten van elektrische auto’s zijn verwikkeld.
- Zo kondigde vorige maand General Motors een investering van 650 miljoen dollar aan in de Canadese mijnbouwer Lithium America Corp.
- Door de tussenpersoon uit te schakelen, kunnen fabrikanten namelijk zorgen voor een constante en vooral goedkopere levering van het metaal.
- Dit zijn belangrijke voordelen, vooral nu de vraag naar het metaal groeit door de toenemende belangstelling voor elektrische auto’s.
(fjc)