LimeWire maakt na meer dan 10 jaar comeback … als NFT-marktplaats

Het beroemde opensource-programma LimeWire zal na 10 jaar afwezigheid een comeback maken. De tijd van MP3-bestanden van de laatste hits delen ligt echter achter de rug, de herrezen versie van LimeWire zal dienst doen als marktplaats voor non-fungible tokens (NFT’s).

Het in 2010 ter ziele gegane opensource-programma LimeWire kondigt een comeback aan. In mei zal het programma uit de digitale dood herrijzen om dienst te doen als NFT-marktplaats. Die zal – in ere van het oorspronkelijke platform – zich specialiseren in de handel van muziek-NFT’s. Zo zullen kopers en aanbieders er exclusieve releases, collector’s items of onuitgebrachte demo’s met elkaar kunnen verhandelen als non-fungible token.

De revival van deze parel uit de jaren 2000 is mogelijk gemaakt nadat de Oostenrijkse broers Julian en Paul Zehetmayr de intellectuele rechten van het programma kochten vorig jaar. Het duo wil met de herlancering van LimeWire als marktplaats NFT’s meer toegankelijk maken. Zo zal het mogelijk zijn om de bestanden met de kredietkaart aan te kopen en worden de transacties gewoon in dollars gedaan. Daarbovenop moet de naambekendheid die LimeWire nog geniet bij millennials bijdragen aan de populariteit van de marktplaats, zeggen de broers aan CNBC.

Icoon van de prille internetcultuur

LimeWire werd in 2000 opgericht en was een icoon van de prille internetcultuur, die in het begin van deze eeuw volop aan het openbloeien was. Het programma liet gebruikers toe om bestanden met elkaar uit te wisselen. In de tien jaar dat het programma actief was, groeide het uit tot een immens populair netwerk met miljoenen gebruikers.

Gebruikers gingen op de online ruilplaats gretig op zoek naar gratis muziek, films en andere media – meer dan eens leverde dat nietsvermoedende gebruikers een lelijk computervirus op. De populariteit zorgde voor een waanzinnige groei, in 2004 haalde het programma nog een omzet van 6 miljoen dollar, tegen 2006 was dat al 20 miljoen dollar.

Schending van auteursrechten

Aangezien het platform teerde op de gratis uitwisseling van media, was LimeWire – net als zijn voorganger Napster – de kwelgeest van de muziekindustrie. Dat bezorgde vooral de Recording Industry Association of America (RIAA) kopzorgen. Die handelsorganisatie bestaat onder andere uit de “big three” muzieklabels: Sony Music Entertainment, Universal Music Group en Warner Music Group.

Die drie reuzen wilden een stokje steken tussen LimeWires praktijken, die zij zagen als een schending van het auteursrecht. In 2006 daagde de RIAA LimeWire voor de rechtbank. Na een juridische strijd van 4 jaar kwam een rechter tot het oordeel dat de activiteiten van LimeWire in strijd waren met de auteursrechten. Het programma werd verplicht zijn activiteiten stop te zetten.

De leegte die LimeWire achterliet werd na enkele jaren opgevuld door de streamingsdiensten van Apple Music en Spotify. Wie een hint van nostalgie wil opsnuiven kan vanaf mei zoals vanouds LimeWire bezoeken, al wijkt de nieuwe invulling van het programma ver af van zijn roots.

(mah)

Meer