Key takeaways
- Deel, een wereldwijde speler in de hr-sector, kondigde op vrijdag de lancering aan van loonuitbetalingen in de vorm van stablecoin via een eigen cryptoplatform.
- Dat zou vooral interessant zijn voor grote internationale bedrijven met (tele)werknemers in verschillende landen in loondienst.
- Dat kan op zich interessant zijn in andere landen, maar heeft niet echt veel zin voor Belgische werknemers die bij een buitenlands bedrijf in dienst zijn.
Hr-platform Deel faciliteert binnenkort internationale bedrijven in het uitbetalen van de lonen van hun werknemers in crypto. Dat maakte Deel vrijdag bekend via een persbericht. Sinds januari 2026 konden bedrijven loonverwerkingskosten via Deel zelf al betalen met stablecoins, cryptomunten die 1:1 gelinkt zijn aan een fysieke valuta. Deel breidt die infrastructuur nu verder uit om ook werknemers rechtstreeks te kunnen betalen in stablecoin.
Loon in crypto
Betaling via crypto is volgens Deel toekomstbestendig en eenvoudig. De werkgever schakelt de functie in op het platform, waarna medewerkers zich eenmalig aanmelden en vanaf dan automatisch stablecoins ontvangen op elke betaaldag. Die functie is gratis voor werkgevers en wordt mogelijk gemaakt door BVNK, een internationaal handelsplatform voor stablecoins.
De toekomst van loonsuitbetaling?
Voor internationale bedrijven zou dat betekenen dat transacties in slechts enkele minuten uitgevoerd kunnen worden, zonder conversiewachttijden van enkele dagen te moeten afwachten. Dat kan te begrijpen zijn voor een grote internationale speler. Er gaat volgens Thierry Edde, Head of Crypto bij Deel, ook minder geld verloren door volatiele conversierates.
Chris Harmse, Chief Business Officer en medeoprichter van BVNK, zegt dat salarisverwerking een van de laatste grote financiële processen is dat nog beperkt wordt door verouderde systemen. Volgens hem zullen lonen vaker uitbetaald worden in stablecoins, die niet beperkt worden door landsgrenzen of financiële systemen.
Veilige haven die kan opleveren
Een cryptowallet die automatisch wordt aangevuld, is een mooie bonus voor wie actief investeert in crypto. Voor wie dat niet van plan was of is, heeft een loon in stablecoins weinig zin. Het bewaren van stablecoin heeft een specifiek nut dat verschilt van traditioneel sparen (waar geld laten staan rente oplevert) of beleggingen in volatiele crypto zoals bitcoin (waar waarde snel kan toenemen, maar even snel weer kan verdampen). Het dient vooral als een relatief veiligere haven binnen de cryptomarkt, maar is in geen geval onfeilbaar. Stablecoins kunnen gebruikt worden om heel snel om te wisselen bij investering in andere (volatielere) crypto.
Via staking kan het houden van stablecoins wel opleveren. Dat is vergelijkbaar met rentes op spaarboekjes. Je geeft een platform of liquiditeitspool toegang tot je stablecoins en laat hen toe ze te gebruiken. In ruil daarvoor krijg je een yield. Die kan variëren tussen 4 en 12 procent. Dat is hoger dan klassieke spaarrentes, maar wel met een hoop meer risico. Je loopt telkens het risico dat het platform failliet gaat, wordt gehackt, of de fondsen verkeerd beheert. Wanneer een stablecoin aan waardeverlies lijdt tijdens een periode van staking, staat die voor jou geblokkeerd en kan je niet snel verkopen.
Extra complicatie
In landen waar inflatie de pan uit swingt, is het begrijpelijk dat een veilige haven voor inwoners essentieel is. Denk maar aan landen als Argentinië of Turkije, waar de inflatie op jaarbasis bijna 40 procent bedraagt. Daar kan het zin hebben om een spaaralternatief te hebben op de onbetrouwbare lokale munt.
Tot op heden is het bovendien niet mogelijk in België, net als in de meeste landen, dagelijkse betalingen te doen in stablecoin. Voor de bakker, het tankstation of de fiscus zullen dus nog steeds conversies nodig zijn naar euro’s.
Bovendien zorgt een uitbetaling in crypto voor extra fiscale complicatie. Niet alle landen hanteren dezelfde belasting op crypto. In België wordt crypto ontvangen als loon belast op dezelfde manier als fiatloon, door middel van de klassieke inkomstenbelasting. In Italië bijvoorbeeld ben je heel wat slechter af: de last op stablecoins bedraagt daar tot 33 procent, terwijl de klassieke loonbelasting varieert tussen 23 en 43 procent.
Risico’s voor de munt
Ten slotte is het niet zonder risico om volledig in te zetten op stablecoin-uitbetaling. Hoewel ze ontworpen zijn om op gelijke voet te staan met een fysieke munt, hebben ze geen centrale bank of overkoepelend orgaan. Wanneer een stablecoin de koppeling met de onderliggende munt verliest, spreken we van een depeg. Dat kan in principe opwaarts zijn, waardoor uitbetaalde lonen plots veel meer waard zouden zijn, maar meestal gaat het in de omgekeerde richting.
Wanneer het vertrouwen in een stablecoin afneemt, kan het in liquiditeitsproblemen komen, wanneer te veel mensen tegelijkertijd willen verkopen. Een hypothetische situatie waarin een hele groep eigenaars van een stablecoin gelijkaardige belangen heeft (omdat ze, stel maar, voor één groot invloedrijk bedrijf werken) allemaal op een gelijkaardige manier reageert op negatieve prikkels (omdat, stel maar, dat bedrijf het plots heel slecht doet), kan desastreuze gevolgen hebben en leiden tot een grote ontwaarding van die stablecoin.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

