Levertijden nieuwe auto’s: terug naar normaal?

Het tekort aan elektronische chips verdwijnt stilaan. Hierdoor zouden ook de levertijden voor nieuwe auto’s moeten terugkeren naar hun normale niveau. Dat blijkt echter niet het geval: er zijn andere problemen opgedoken.

Sinds de covid-crisis kampt de auto-industrie met veel problemen. Eerst waren er de opeenvolgende lockdowns en daarna werd de sector hard getroffen door het tekort aan halfgeleiders omdat de fabrikanten de levering van deze onderdelen onvoldoende veilig hadden gesteld. Daarna volgde de oorlog in Oekraïne die dan weer een tekort aan kabelbomen veroorzaakte, omdat die voornamelijk geproduceerd werden in het door Rusland binnengevallen land.

Traxio, de federatie van autohandelaars, vertelt aan HLN dat de inschrijvingen van nieuwe auto’s al drie maanden stijgen, wat betekent dat de toeleveringsketen opnieuw functioneert.

Toch lopen de zaken nog niet zoals normaal. Zoals de fabrikanten zelf toegeven, verbetert de situatie eerder langzaam. Terwijl de elektronische chips nu wel weer beschikbaar zijn, is dat nog altijd niet het geval voor de elektrische bekabeling of voor leder. Daarnaast leidt de nultolerantie van China tegenover covid nog altijd tot fabriekssluitingen, met als gevolg nieuwe onderbrekingen in de toeleveringen en dus nieuwe vertragingen.

Situatie blijft tot eind 2023

Volgens Traxio zal de situatie niet snel verholpen zijn. Om weer volledig normale levertijden te krijgen, moeten we waarschijnlijk wachten tot eind 2023 of volgens sommige waarnemers zelfs tot het voorjaar van 2024. De constructeurs zelf bevestigen die inschatting, al geven ze aan dat de vertragingen alsmaar korter worden.

Fabrikanten en verdelers proberen de komende maanden de opgelopen vertraging in te halen. Het chiptekort heeft de bouw van 18 miljoen auto’s verhinderd en het aantal niet-geleverde orders blijft zeer hoog. HLN interviewde Van Mossel, de grootste onafhankelijke dealergroep van België, en die heeft momenteel 20.000 bestellingen in uitvoering, tegenover 7.000 normaal.

Van 3 maanden tot 3 jaar

De wachttijd voor de bestelling van een nieuwe auto is behoorlijk onvoorspelbaar en kan sterk variëren van merk tot merk en zelfs van model tot model binnen hetzelfde merk. De levertijd hangt trouwens ook af van de gekozen opties.

De onafhankelijke verdelers geven aan dat de gemiddelde levertijd acht tot negen maanden bedraagt. Sommige modellen zijn binnen een paar weken beschikbaar, maar dat zijn doorgaans kleinere modellen die uitgerust zijn met minder technologie. Voor een populair model zoals de Mercedes CLA Shooting Brake moet je echter rekenen op een levertijd van achttien maanden. En als je jezelf een plezier wilt doen met een G-Klasse, dan loopt de wachttijd op tot maar liefst drie jaar. Waarom? Simpelweg omdat sommige merken nu prioriteit geven aan elektrische modellen. Vertragingen van meer dan anderhalf jaar blijven wel uitzonderlijk.

Sommige merken werken op een andere manier. Ze hebben een stock opgebouwd, wat het mogelijk maakt om binnen enkele dagen te reageren op de meest dringende aanvragen voor courante wagens. Dit is bijvoorbeeld het geval voor bepaalde merken van de Stellantis-groep in het gamma van Citroën of Opel.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20