In oktober wordt het aanbod van de internationale luchtvaart uitgebreid met een rechtstreekse verbinding tussen Singapore en New Jersey in de Verenigde Staten. Singapore Airlines heeft immers aangekondigd met een Airbus A350-900 ULR drie keer per week een vlucht tussen beide locaties te zullen aanbieden. Met een afstand van 15.329 kilometer wordt de reis tussen Changi Airport in Singapore en Newark Liberty Airport in New Jersey de langste rechtstreekse vliegtuigverbinding van de wereld.
De vluchten zullen ongeveer achttien uur en vijfenveertig minuten duren. Aan boord is echter alleen plaats voorzien voor reizigers in first class of business class. Aan boord is plaats voor 161 reizigers.
Energie-efficiëntie
Op dit ogenblik verzorgt Qatar Airways met een vlucht tussen Doha en Auckland (14.429 kilometer) nog de langste rechtstreekse vliegtuigverbinding ter wereld. Nog een aantal andere maatschappijen, zoals Qantas en United Continental, denken aan de introductie van rechtstreekse vluchten op langere afstanden, waarvoor een meerprijs van ongeveer 20 procent zou kunnen worden gevraagd in vergelijking met routes met één of meerdere tussenstops.
De rechtstreekse vlucht naar Newark in de Verenigde Staten betekent voor Singapore Airlines de terugkeer van een populaire route. De verbinding bestond tot vijf jaar geleden, maar werd toen met een Airbus A340-500 uitgevoerd. Door de dure brandstoffen en een gebrek aan energie-efficiënte motoren was een dergelijke vlucht echter niet langer rendabel. Sindsdien wordt de verbinding verzorgd met een tussenstop in Frankfurt.
Inmiddels heeft ook Qantas aangegeven de aankoop van een Airbus A350-900 ULR of een Boeing B777X te overwegen om een rechtstreekse vlucht uit te voeren tussen Sydney en Londen. Die verbinding zou alvast nog een langere onafgebroken reistijd vergen dan de reizigers op de toekomstige vlucht tussen Singapore en Newark te wachten staat.
Zakenreizigers
Singapore Airlines wil met de Airbus A350-900 ULR in de toekomst ook rechtstreekse vluchten voorzien tussen Singapore en Los Angeles. “De beslissing om op de nieuwe verbinding geen economy class te voorzien is een beslissing uit zakelijke overwegingen om aan de vraag op de markt tegemoet te komen,” aldus woordvoerders van Singapore Airlines.
“Verwacht wordt dat de verbinding vooral door zakenreizigers zal worden gebruikt. Bovendien zal deze configuratie ook de mogelijkheid bieden om op deze langere vluchten aan de reiziger toch voldoende comfort te garanderen.”
De rechtstreekse vlucht zou een tijdsbesparing van minstens twee uur kunnen opleveren. In een aantal gevallen zou de totale reistijd zelfs met vier uur kunnen worden ingevuld.
Volgens Brendan Sobie, hoofdanalist bij het Centre for Asia Pacific Aviation, wil de maatschappij deze strategie echter ook hanteren om zichzelf in het hogere marktsegment te profileren.