Elon Musk, de eigenaar van X (de nieuwe naam van Twitter), grijpt die naamswijziging aan om meer adverteerders aan te trekken. Hij doet dat door hen kortingen te geven.
Elon Musk lokt adverteerders met kortingen bij lancering X

Waarom is dit belangrijk?
Zodra hij het platform kocht, betreurde Elon Musk het feit dat Twitter altijd verlieslatend is geweest. Om de zaken te keren rekent hij sterk op advertentie-inkomsten. Sinds zijn komst zijn een aantal adverteerders echter voorzichtiger geworden. Zij maken zich onder meer zorgen over het lakse moderatiebeleid.In het nieuws: Musk wijzigt een aantal zaken voor de adverteerders.
- Volgens de Wall Street Journal geeft X adverteerders sinds de naamswijziging de kans om tegen bodemprijzen advertenties te plaatsen op het socialemediaplatform.
- Tegelijkertijd lijkt het erop dat bedrijven geen andere keuze hebben dan het spel mee te spelen: ze lopen het risico hun verificatie – een gouden vinkje dat aangeeft dat hun account echt hun merk vertegenwoordigt – te verliezen als ze niet genoeg geld spenderen.
50 procent korting
De details: De Wall Street Journal kon e-mails met de kortingen die X aanbiedt, inkijken.
- De prijsreducties gelden voor videoadvertenties die worden weergegeven naast een lijst met trending topics onder de tab “Verkennen”. De adverteerders krijgen kortingen van maar liefst 50 procent.
- De kortingen zijn alleen geldig voor nieuwe boekingen en lopen tot 31 juli.
Meer details: Tegelijk chanteert Musk de adverteerders. Als ze op 7 augustus niet genoeg geld hebben uitgegeven aan advertenties op het platform, verliezen ze hun gouden vinkje – waar ze al veel voor betalen.
- Musk heeft sinds zijn overname van Twitter al heel wat radicale wijzigingen doorgevoerd, waaronder een aanpassing van het verificatiesysteem. Bedrijven kunnen hun volgers er nu van overtuigen dat zij zelf achter hun Twitterprofiel zitten door een gouden vinkje aan te vragen. Prijskaartje: 1.000 dollar per maand.
- Adverteerders moeten aan één van de volgende twee voorwaarden voldoen om dat vinkje te behouden:
- De voorbije 30 dagen 1.000 dollar hebben gespendeerd aan advertenties.
- Of de voorbije 180 dagen 6.000 dollar hebben gespendeerd aan advertenties.
- Musk hoopt op die manier zoveel mogelijk adverteerders te overtuigen hun advertentie-uitgaven een boost te geven. Indien ze niets doen, lopen ze het risico dat andere gebruikers hun profiel kunnen namaken, want er is dan geen gouden vinkje meer.
Advertentie-inkomsten gehalveerd
Context: Sinds hij Twitter heeft gekocht, heeft Musk meermaals geklaagd dat het bedrijf verlieslatend is.
- Het belangrijkste doel is om de financiën van Twitter weer op orde te krijgen. Musk heeft daarom al verschillende ingrijpende maatregelen genomen, waaronder een inkrimping van het personeelsbestand. Hij zet nu dus ook zwaar in op advertentie-inkomsten.
- Toch hebben heel wat bedrijven hun reclame-uitgaven op het platform teruggeschroefd – als ze zich al niet helemaal hebben teruggetrokken – omdat ze niet tevreden zijn over de manier waarop het sociale netwerk zich heeft ontwikkeld onder de nieuwe eigenaar.
- Musk heeft deze maand toegegeven dat de advertentie-inkomsten met zo’n 50 procent zijn afgenomen.
- De miljardair heeft onlangs Linda Yaccarino, voormalig hoofd reclame van NBCUniversal, aangenomen als CEO van het bedrijf in de hoop de adverteerders opnieuw naar het platform te lokken.
(ns/evb)