Twitter is dood, leve X: Elon Musk begint de overgang naar een nieuwe sociale ervaring

Gisteren maakte Elon Musk een aankondiging die als een bom insloeg op Twitter: het iconische blauwe vogeltje van het platform wordt vervangen door een nieuw logo, X. Deze letter wordt meteen de nieuwe naam van Twitter.

In het nieuws: De grote transformatie van Twitter draait op volle toeren. Het sociale netwerk staat op het punt om een veel breder platform te worden.

Teruggeblikt: enkele maanden geleden voegde Elon Musk het bedrijf Twitter samen met een entiteit genaamd X.Corp en kondigde hij aan dat het sociale netwerk dat hij had gekocht eigenlijk zou dienen als versneller voor de ontwikkeling van een “alles”-app genaamd X.

  • Met deze logo-wijziging, onthuld op zondagavond, begint Musk de transformatie.
    • Vanaf nu verwijst “X.com” naar Twitter.

De details: Het X-platform zal worden aangedreven door AI, zo verklaarde Linda Yaccarino, CEO van Twitter.

  • “X is de toekomst van onbeperkte interactiviteit – gericht op audio, video, berichten, betalingen en bankieren – en creëert een wereldwijde markt voor ideeën, goederen, diensten en kansen,” zei ze. Yaccarino verzekerde dat “X ons allemaal op een manier zal verbinden die we ons nog maar net beginnen voor te stellen.”
    • Dat is een speech die doet denken aan die van Meta over het metaverse, maar hier lijkt Musks doel volledig anders te zijn, omdat hij niet streeft naar een digitale wereld, maar naar een wereldwijde ervaring voor gebruikers.
  • “Er zijn absoluut geen grenzen aan deze transformatie. X zal het platform zijn dat, nou ja… alles kan leveren,” aldus de CEO van Twitter.

X, een wereldwijde app

Geïnspireerd door wat er in China gebeurt, met name met WeChat, wil Musk dat alles mogelijk is met X – communiceren met vrienden, zaken delen met vreemden, betalingen uitvoeren, zelfs goederen en diensten kopen – zodat mensen alleen nog maar deze app gebruiken.

Het moment van deze aankondiging is niet toevallig, want die komt na de lancering van Threads door Meta, een nauwelijks verhulde kopie van Twitter.

  • Door X – zij het in grote lijnen – te presenteren, laat Musk zien dat zijn ambities groter zijn dan een ruzie met Meta – zelfs nadat hij voorstelde om een app van Zuckerberg te kopiëren als tegenaanval.
  • De aankondiging van het X-project – niets te maken met de film – kan investeerders en klanten van Twitter geruststellen. 
  • Musk heeft niet de intentie om het historische sociale netwerk dat hij voor 44 miljard dollar heeft overgenomen te vernietigen, maar hij wil er iets groters van maken, iets enorms zelfs. X zou een keerpunt kunnen betekenen in de manier waarop gebruikers gewend zijn sociale media te gebruiken, tenminste in het Westen.

En nu? Hoewel het logo van X is gekozen, lijkt de lancering van het platform niet voor binnenkort te zijn. Men kan zich afvragen hoe Musk van plan is om de vervanging van Twitter te realiseren. Zal hij het van de ene op de andere dag doen, zelfs als dat gebruikers verstoort en dus verliest, of zal de overgang geleidelijk zijn? Het is moeilijk te zeggen, maar met Musk aan het roer is alles mogelijk. (as)

Meer