Veilinghuizen trekken de macht in de kunstwereld naar zich toe

In de kunstwereld hebben de grote veilinghuizen een absoluut topjaar achter de rug. Nadat de coronacrisis de wereldwijde kunstverkoop naar de online omgeving dwong, zagen veilinghuizen zoals Sotheby’s, Christie’s en Phillips hun inkomsten tot recordniveaus oplopen. Dat zeggen analisten van The Art Newspaper.

Vooral de verkoop van luxegoederen – buiten de traditionele kunstartikelen – liet een sterke verkoop optekenen. Sotheby’s realiseerde vorig jaar in totaal een omzet van 7,3 miljard dollar. Dat betekent voor het veilinghuis een absoluut record. Uit de verkoop van luxegoederen werden daarbij 1 miljard dollar inkomsten gehaald.

Christie’s realiseerde met 7,1 miljard dollar inkomsten zijn grootste omzet in vijf jaar en ook Phillips boekte een recordomzet van 1,2 miljard dollar.

Livestreams

“De veilinghuizen hebben na dit lucratief jaar hun greep op de kunstwereld sterk opgevoerd”, merken de analisten op. “De dealers hadden niet zoveel geluk. Twee jaar geleden kon die groep nog ongeveer 58 procent van de wereldwijde verkoop van kunst en antiek voor zijn rekening nemen. Maar met de digitale verkoopplatformen en de krachtige marketingmachines van de grote veilinghuizen lijkt de machtsbalans in de sector te verschuiven.”

“Deze omgeving heeft de veilingmeesters duidelijk in de kaart gespeeld”, erkent Edward Dolman, voorzitter van Phillips. “Veilingen werden bijna de enige manier waarop klanten over de hele wereld op een degelijke manier toegang kregen tot de kunstmarkt.”

Experts wijzen daarbij op de grote bijval voor livestreams die de grote veilinghuizen bij hun verkopen organiseren. “Dit geeft de veilinghuizen een belangrijke voorsprong op de online verkoopkanalen van de dealers”, zeggen zij.

“Deze livestreams vormen een belangrijke pijler van de hedendaagse en toekomstige kunstmarkt. Grote internationale verkopen worden digitaal georganiseerd. Er zullen veel minder reizen worden ingelast.” Christie’s wees er daarbij op met zijn livestreams vorig jaar een digitaal publiek van 3,3 miljoen mensen te hebben bereikt.

Rijkdom

De analisten wijzen er tevens op dat de rijke bevolkingsgroep het voorbije jaar zijn vermogen nog verder heeft kunnen opvoeren. “Deze groep kon profiteren van de hoge rendementen die op de aandelenmarkten werden geboden”, merkt ook Doug Woodham, een voormalig directeur van Christie’s en momenteel partner bij consulent Art Fiduciary Advisors. “Met een grotere financiële reserve achter de hand neemt daarbij ook de interesse in consumptie toe.”

“Door de uitbraak van de coronapandemie werd het echter veel moeilijker om in belevingen, zoals reizen naar verre bestemmingen, te investeren”, voert Woodham aan. “Daarom werd vaak beslist om de bestedingen aan luxegoederen op te voeren.”

“Dit verklaart waarom bij Sotheby’s vorig jaar een recordbedrag van 1 miljard dollar aan luxegoederen – zoals sneakers en andere verzamelgadgets – werd betaald. Ook Christie’s verkocht voor 980 miljoen dollar aan luxegoederen, terwijl met de veiling van kunst en antiek een bedrag van 570 miljoen dollar werd verzameld.”

Daarbij wordt erop gewezen dat Christie’s tien jaar geleden de online verkoop van handtassen lanceerde om nieuwe klanten aan te trekken. “Inmiddels is de categorie van luxegoederen binnen de veilingwereld een afzonderlijke en sterke sector geworden.” Daarnaast wordt ook gewag gemaakt van een toenemende interesse in NFT-veilingen.

De analisten stippen nog aan dat de veilinghuizen op een verdere sterke groei van de markt rekenen. Christie’s en Phillips hebben dan ook ambitieuze plannen aangekondigd om in Hongkong nieuwe filialen te openen.

“Tegelijkertijd moet echter de nodige voorzichtigheid in acht worden genomen”, waarschuwen de analisten. “De Chinese autoriteiten kunnen bijzonder wispelturig zijn en hun beleid van de ene op de andere dag een compleet nieuwe richting uitsturen. Bovendien kan ook niet worden uitgesloten dat de cryptomarkt een zware terugval zou beleven. Dat kan voor de sector belangrijke consequenties hebben.”

(kg)

Meer