Waarom u voor online aankopen soms beter een kredietkaart gebruikt

Online betalen met een bankkaart of kredietkaart? Belgen hebben de neiging voor de eerste optie te kiezen. Terwijl een kredietkaart soms meer voordelen kan opleveren, zoals een verzekering voor aankoopgarantie bij online transacties.

De coronacrisis heeft er natuurlijk iets mee te maken dat Belgen steeds vaker online shoppen. Bijna 20 procent van alle elektronische transacties eind 2020 waren online betalingen, tegenover 12 procent voor de crisis, rapporteert Worldline. Het gaat om een stijging van 57 procent in november en meer dan 40 procent in december, vergeleken met dezelfde periode in 2019.

Belg verkiest Bancontact

De krant La Dernière Heure vroeg na bij verschillende banken wat de verhouding was tussen betalingen met kredietkaart of Bancontact in ons land het voorbije jaar. Bij Axa Bank werden 60 procent van de transacties voor online aankopen uitgevoerd met bankkaart en 40 procent met kredietkaart. Bij Crelan besloeg die laatste categorie slechts 8 procent. Ook bij ING werd vaker voor Bancontact gekozen.

De slimste keuze? Dat hangt ervan af, schrijft de Waalse krant. Zo liggen de transactiekosten met een ‘gewone’ bankkaart vaak hoger voor betalingen in andere valuta. Bovendien geeft een kredietkaart soms een gratis verzekering aankoopgarantie, wat handig is als uw bestelling niet (tijdig) geleverd wordt. Bij KBC bijvoorbeeld kwam deze verzekering iets meer dan 600 keer tussen in 2019 en 530 keer vorig jaar.

Hogere klasse kredietkaarten

Of u aanspraak maakt op zo’n tussenkomst, hangt van het type kredietkaart af. Zo zal de Visa Classic van BNP Paribas Fortis of Axa Bank, de Mastercard classic van bpost of Argenta of de Mastercard Silver geen terugbetaling garanderen. Die laatste grijpt enkel in ‘bij diefstal met inbraak of geweld’ of bij ‘per ongeluk veroorzaakte schade’. Vaak moet u een categorie hoger gaan qua type kredietkaart en kiezen voor bijvoorbeeld een Gold-kaart, zoals bij BNP Paribas Fortis. De verzekering komt dan tussen in het geval dat het product niet geleverd werd, niet is aangekomen zoals verwacht of bij gebrekkige levering van online aankopen, binnen 90 dagen na de aankoop.

De bedragen van tussenkomst kunnen ook variëren. Bij AXA is de aankoop pas gedekt als het om een minimumbedrag van 150 euro gaat. Bij Belfius ligt het minimum op 50 euro, net zoals bij Crelan, enkel ‘voor een aankoop op een website binnen de Europese Unie’. Er geldt ook een maximaal interventiebedrag per schadegeval en/of per jaar. Bij Crelan is dit 500 Euro, ING legt het maximumbedrag op 750 euro of 1.250 euro met de Gold-kaart en bij AXA is dit 1.000 euro. Bij BNP Paribas is de garantie beperkt tot 1.000 euro per claim, met een maximum van twee claims per kalenderjaar. Er geldt een franchise van 50 euro en de eventuele transactiekosten worden wel aangerekend.

Lees ook:

Meer