Koersexplosie? Geld bijtanken: biotech haalt in een mum van tijd extra kapitaal op

Kort na elkaar beslisten twee biotechbedrijven vanuit het niets na een stevige koersstijging extra aandelen uit te geven en hun oorlogskas te versterken. ‘Als het raam open staat, kan je verse lucht binnenlaten.’

Zoals een CEO het ooit mooi verwoordde: ‘Geld is de goedkoopste grondstof ter wereld.’ En dat hebben biotechbedrijven goed begrepen. Het Gentse Argenx lanceerde nog maar net een kapitaaloperatie van een half miljard dollar nadat het Amerikaanse Moderna een week geleden het dubbele had opgehaald.

Beide bedrijven hebben één ding gemeen: ze kenden een enorme koersstijging na goede testresultaten voor een geneesmiddel. Moderna ging 26 procent vooruit in één dag, Argenx deed er zelfs 30 procent bij. Ook het Mechelse Galapagos staat erom bekend koersexplosies te gebruiken om een kapitaalverhoging te doen.

‘Dit is het nieuwe normaal voor Big Biotech’, zegt Tom Simonts, marktenanalist bij KBC. ‘Biotechbedrijven hebben vaak jarenlang geen inkomsten omdat ze eerst uitvoerig moeten testen voor ze een product op de markt kunnen brengen. Daarom moeten ze profiteren van goed nieuws om beleggers aan te zetten aandelen te kopen.’

De regels rond kapitaalverhogingen zitten ook mee. Een bedrijf mag wettelijk gezien 20 procent van zijn kapitaal verhogen zonder veel formaliteiten. ‘Alleen de raad van bestuur moet dat goedkeuren, maar dat kan snel gaan’, zegt Simonts.

Paradox

Hij benadrukt wel dat het natuurlijk nooit volledig vanuit het niets komt. ‘Die bedrijven kennen de resultaten van hun onderzoek al een tijd voor ze gepubliceerd worden. Dat geeft hen tijd om voor te bereiden, want ze weten dat de markt red hot gaat staan bij de bekendmaking. Het is een beetje de paradox van de beurs: als een bedrijf geen geld heeft, moet niemand er van weten, als het geld genoeg heeft, wil plots iedereen er aandelen van hebben.’

Simonts wijst erop dat een koersstijging extra brandstof geeft voor zo’n kapitaalverhoging. ‘Er zullen heel wat mensen zijn die daarvoor geen aandelen van bijvoorbeeld Argenx hadden gekocht en dat nu wel doen aan een veel hogere prijs.’ Hoe hoger de prijs per aandeel, hoe meer cash een bedrijf binnenrijft.

‘Positieve evolutie’

Al noemt hij het wel een positieve evolutie. ‘Vroeger wachtten bedrijven met geld ophalen tot het water hen aan de lippen stond, nu doen ze dat wanneer het goed gaat, wat logischer is. Als het raam open staat, kan je verse lucht binnenlaten. In goede tijden is dat met een beursgang, in slechte tijden is dat met goed nieuws.’ En in deze crisistijden springen beleggers duidelijk op elk beetje goed nieuws.

Meer