Kaarten van Pikachu en co creëren nieuwe rijken: is er een zeepbel in de maak?

De pokémonkaarten zijn al een tijdje aan een comeback bezig. De kaarten zijn zodanig populair dat er nieuwe start-ups worden gecreëerd die gespecialiseerd zijn in de verzamelobjecten waarbij een hoofdrol is weggelegd voor Pikachu en consoorten.

Waarom is dit belangrijk?

De opmars van de Pokémonkaarten is op zijn zachts gezegd opvallend te noemen in een digitaal tijdperk. Een gevoel van nostalgie in combinatie met internetberoemdheden die kaarten promoten doet de vraag naar de verzamelobjecten fors toenemen. Er worden dan ook riante bedragen op tafel gelegd voor de kaarten. De vraag is zodanig groot dat er nieuwe start-ups worden gecreëerd om alles in goede banen te leiden.

Om de haverklap wordt er wel een pokémonkaart verkocht voor enkele honderdduizenden dollars. In maart ging er bijvoorbeeld nog een kaart over de toonbank voor 311.800 dollar. De kaarten zijn dan ook zeer geliefd door millennials die de kaarten kopen voor nostalgische redenen.

Toename verkoop op Ebay

Uit de cijfers van de webwinkel Ebay blijkt dat er vorig jaar 574 procent meer Pokémonkaarten zijn verkocht dan in 2019. Dat momentum heeft zich dit jaar voortgezet. Aanbiedingen van Pokémonkaarten op Ebay stegen met 1.046 procent in het eerste kwartaal.

Leore Avidar, CEO van Alt Platform, een ruilplatform voor verzamelkaarten, zei in een reactie aan Bloomberg dat hij recent een exponentiële toename van Pokémonkaarten heeft gezien. Alt Platform heeft tot nu toe 30,7 miljoen dollar opgehaald bij investeerders en werd in maart gewaardeerd op 104 miljoen dollar, volgens de gegevens van PitchBook. De startup ziet zichzelf als een investeringsplatform voor zeldzame kaarten.

Creatie nieuwe bedrijven

De rage heeft zelfs de creatie van nieuwe bedrijven in de hand gewerkt, zoals platforms die verzamelaars helpen hun kaarten te verkopen. En verificatiediensten hebben te veel aanvragen gekregen om bij te blijven. Een van hen, de Certified Collectibles Group, verkocht vorige week een meerderheidsbelang aan Blackstone Group Inc. tegen een waardering van 500 miljoen dollar.

Ben Mathews, investeerder bij de durfkapitaalonderneming Night Ventures, gelooft dat de industrie van “nerdcore collectibles” op dit moment de wind in de zeilen heeft. Hij wil met Night Ventures inspelen op het momentum en investeren in bedrijven die zich toespitsen op de Pokémonkaarten. “Geef dergelijke ondernemingen durfkapitaal en ze kunnen stevig uit de startblokken schieten”, zei hij in een reactie aan Bloomberg.

Night Ventures is niet het eerste durfkapitaalfonds dat zijn pijlen richt op de Pokémonkaarten. Eerder deze week heeft startup Collectbase een kapitaalronde gestart onder leiding van Pieter Thiel. Het bedrijf maakt software waarmee verzamelaars de waarde van hun kaartverzameling kunnen scannen, prijzen, organiseren en volgen, vergelijkbaar met een aandelenportefeuille. Ze kunnen die kaarten vervolgens verkopen op Ebay.

“Pokémon-kaarten zijn een gekkenhuis aan het worden in de VS”, zei Anas Salem, een van de Duitse oprichters van Collectbase Inc. , eraan toevoegend dat hij denkt dat een soortgelijke manie snel zou kunnen overwaaien naar Europa, waar “de markt gewoon meer tools en educatie nodig heeft.”

Paul Logan en Charizard

De populariteit van de kaarten wordt in de eerste plaats bewerkstelligd door een gevoel van nostalgie. Maar ook Nintendo slaagt er al jaren in op de franchise keer op keer nieuw leven in te blazen. Zo blijft de game Pokémon Go, een spel op je smartphone waarbij in “het echte leven” monsters kunt vangen dankzij augmented reality, enorm populair. Dat spel zou in totaal al 5 miljard dollar in het laatje hebben gebracht. Ook blijven er games uitkomen op de spelconsoles van Nintendo en lijkt er maar geen einde te komen aan de animatiereeks waarin de monsters een hoofdrol spelen.

Ook verschillende internetpersoonlijkheden hebben de populariteit van de kaarten een stevige boost gegeven. Zo heeft de Youtuber Paul Logan een verzegelde doos van pakjes met Pokémonkaarten gekocht ter waarde van 300.000 dollar om die vervolgens in een YouTube-filmpje te openen. Voorts heeft hij tijdens zijn gevecht met Floyd Merriweather een kaart van Charizard, ter waarde van 1 miljoen dollar, als ketting gedragen.

Een bubbel?

Als de Pokémon-rage blijft aanhouden, zullen nieuwe start-ups het levenslicht zien. Vraag blijft natuurlijk hoelang de opmars van de verzamelkaarten zal duren. Sommigen vrezen dat de sterke toename van de vraag naar Pokémonkaarten uiteindelijk zou kunnen omslaan in een overvloed aan aanbod. Op dit moment is het aantal professioneel authentiek verklaarde kaarten kunstmatig laag. Dat komt omdat grote bedrijven die de kaarten evalueren tijdens de coronapandemie overspoeld werden met vragen om kaarten te schatten.

Professional Sports Authenticator heeft bijvoorbeeld in maart de acceptatie van nieuwe kaarten opgeschort terwijl het meer ruimte huurde, honderden nieuwe werknemers in dienst nam en de achterstand wegwerkte. Beckett Grading heeft de normale activiteiten in juni opgeschort.

Authenticatiebedrijven bepalen de waarde van een kaart op basis van de zeldzaamheid, beeldhelderheid, plaatsing en andere factoren, waarbij de beste kaarten een cijfer 10 krijgen en de slechtste een 1. Hoe hoger de score, hoe meer een kaart waard is.

Zodra die bedrijven hun activiteiten opnieuw kunnen opstarten, zullen er meer kaarten op de markt komen. Experts sluiten niet uit dat dat een neerwaartse impact kan hebben de prijs.

(bzg)

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten