Jaarproductie Lamborghini is al nagenoeg volledig uitverkocht: vermogende consument wil opnieuw besteden

De productie van de Italiaanse autofabrikant Lamborghini, onderdeel van de Volkswagen Group, is al bijna voor het hele jaar uitverkocht. Het merk mag zich verheugen in een bijzonder grote vraag, ongetwijfeld te danken aan de afnemende druk van de coronapandemie op de economie. Dat heeft Stephan Winkelmann, chief executive van Lamborghini, tijdens de Milano Monza Motor Show gezegd.

Winkelmann wijst erop dat vele consumenten onder druk van de pandemie maandenlang aan huis zijn gekluisterd en zich door de signalen van een heropleving gestimuleerd voelen om meer te besteden.

Recordverkoop

‘Lamborghini heeft dit jaar uitzicht op een bijzonder sterke groei’, benadrukte Winkelmann. ‘Momenteel is al ongeveer voor tien maanden productiecapaciteit verkocht.’ Ook vorig jaar kon Lamborghini, ondanks een productiestop van twee maanden door de uitbraak van de pandemie, een uitstekende verkoop melden. Slechts één keer in zijn geschiedenis kon het merk betere cijfers voorleggen.

Ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar hadden de leveringen van Lamborghini een stijging met bijna 25 procent laten optekenen. Daarmee kon het Italiaanse luxemerk een nieuw record melden. Tegenover dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet tijdens de eerste drie maanden van dit jaar met 5,4 procent tot 509 miljoen euro.

Lamborghini bereidt ondertussen de overstap naar elektrische mobiliteit voor. De autobouwer heeft een budget van 1,5 miljard euro gereserveerd om over drie jaar van elk model in zijn portfolio ook een versie met een plugin hybride aandrijving op de markt te hebben. In de tweede helft van dit decennium wil Lamborghini bovendien een eerste wagen met een exclusief elektrische aandrijving lanceren.

Verkoop

Fabrikanten van supercars zoals Ferrari en Lamborghini zijn langzamer met de adoptie van elektrische mobiliteit. ‘Lamborghini wil hier niet tegen elke prijs een pionier zijn’, erkent Winkelmann. ‘Bij de overstap naar de elektrische aandrijving moet voor het meest geschikte moment worden gekozen.’

‘De markt moet klaar zijn voor de adoptie van elektrische mobiliteit. Bovendien moeten we er absoluut van overtuigd zijn dat het merk op dit vlak een superieure technologie kan aanbieden.’

Winkelmann herhaalde verder dat Volkswagen geen plannen heeft om Lamborghini te verkopen of eventueel naar de beurs te brengen. Volkswagen zou vorige maand een bod van 7,5 miljard euro voor Lamborghini hebben gekregen, maar heeft die voorstellen naast zich neergelegd.

(evb)

Meer
businessam.be
Lees meer...
Markten