Italiaanse autosector vreest voor tienduizenden banen bij overstap naar elektrische mobiliteit

De overgang naar elektrische voertuigen kan in Italië tienduizenden arbeidsplaatsen in het gedrang brengen. Dat hebben de werkgeversorganisatie Federmeccanica en de Italiaanse metaalvakbonden gezegden. Daarbij wordt de Italiaanse regering opgeroepen snel besprekingen te starten over maatregelen die de nationale autosector zouden moeten kunnen ondersteunen.

Analisten zeggen dat de autosector in Italië door de overstap naar de elektrische mobiliteit harder zou kunnen worden getroffen dan in andere landen. Daarbij wordt erop gewezen dat de bedrijven uit de Italiaanse autosector relatief klein in omvang zijn in vergelijking met hun tegenhangers in andere landen.

Investeringen

Dat maakt het ook moeilijker om de zware investeringen te kunnen dragen die nodig zijn om te kunnen voldoen aan de klimaatplannen van de Europese Unie, die verbrandingsmotoren tegen het midden van volgend decennium wil uitfaseren.

“Indien deze transitie niet door maatregelen van de overheid worden vergezeld, zouden in de Italiaanse autosector 73.000 banen kunnen verdwijnen”, voeren Federmeccanica en de metaalvakbonden aan. “Alleen al tijdens de tweede helft van dit decennium zouden in de Italiaanse autosector mogelijk 63.000 arbeidsplaatsen moeten worden geschrapt.”

Italië liet vorig jaar nog een productie van 700.000 voertuigen optekenen. Een kwarteeuw geleden was er nog sprake van ruim 1,8 miljoen exemplaren per jaar. Woordvoerders van de vakbonden zeggen dat het land terug moet naar een productie van ongeveer 1,5 miljoen eenheden per jaar.

De autosector in Italië biedt rechtstreeks en onrechtstreeks werk aan 278.000 mensen. De activiteit vertegenwoordigt ongeveer 6 procent van het bruto binnenlands product van het land.

Batterijfabriek

Giancarlo Giorgetti, Italiaans minister van Industrie, gaf recent te kennen dat hij de volgende weken een aantal voorstellen zou formuleren voor stimulansen die de Italiaanse autoproductie zouden kunnen ondersteunen.

De vakbonden stelden verder nog bij de Italiaanse regering aan te dringen om met autobouwer Stellantis een definitief akkoord te sluiten over de inplanting van een fabriek voor de productie van autobatterijen. Stellantis, het moederconcern van onder meer het Italiaanse automerk Fiat, is de grootste autofabrikant van Italië.

Carlos Tavares, chief executive van Stellantis, had vorig jaar aangekondigd dat het concern mogelijk een van zijn Europese batterijfabrieken in de Italiaanse stad Termoli zou kunnen inplanten. Er is met de Italiaanse regering daarover echter nog geen definitief akkoord gesloten.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.