Iran en Afghanistan mikken op Centraal-Aziatische spoorverbinding

Iran is met de Taliban in Afghanistan gesprekken gestart om opnieuw te kunnen aanknopen met een ambitieus spoorproject dat uiteindelijk ten minste vijf Centraal-Aziatische landen met een spoornetwerk moet verbinden. Dat hebben woordvoerders van de Iraanse regering bevestigd.

De gesprekken hebben betrekking op de bouw van een spoortraject tussen de steden Khaf in het noordoosten van Iran en Herat in het noordwesten van Afghanistan.

China

Abbas Khatibi, Iraans onderminister van Transport, benadrukte dat het project de handel zou kunnen stimuleren en de vervoerkosten zou verminderen. “Deze spoorlijn kan Afghanistan bovendien verbinden met de zuidelijke havens van Iran”, zei hij. “Wanneer het project volledig is voltooid, behoort ook een verbinding tussen China en Turkije tot de mogelijkheden.”

De verbinding Khaf-Herat maakt deel uit van een voorgestelde Five Nations Railway Corridor (FNRC) die  door China, Kirgizië, Tadzjikistan, Afghanistan en Iran zou lopen. De spoorlijn zou een lengte van ongeveer 2.000 kilometer krijgen. Het hele project zou een investering vergen van ongeveer 2 miljard dollar. 

Meer dan de helft van het project is gesitueerd in Afghanistan. De spoorlijn zal door verschillende provincies, waaronder Kunduz en Herat, lopen. De spoorlijn Khaf-Herat bestaat uit vier segmenten. Het eerste deel werd in december twee jaar geleden geopend en verbond Khaf over een afstand van ongeveer 150 kilometer met de Afghaanse stad Rozanak.

De plannen om de lijn verder af te werken en door te trekken naar Herat, de derde grootste stad van Afghanistan, moesten echter worden opgeborgen toen de voormalige Afghaanse regering in augustus vorig jaar instortte.

Khatibi stelde dat de aanleg van de lijn Khaf-Herat naar schatting 4,3 biljoen rials (17 miljoen dollar) zal kosten. Hij voegde er aan toe dat Iran een aantal voorstellen met verschillende investeringsmethodes naar voor heeft geschoven. Verdere details hierover werden echter niet meegedeeld.

Transformatie vervoer

Khatibi beklemtoonde nog dat de spoorlijn – die 225 kilometer lang is, waarvan 77 kilometer in Iran – de capaciteit zou hebben om jaarlijks tot 1 miljoen passagiers en 6 miljoen ton goederen te vervoeren. Een traject van 657 kilometer tussen de Afghaanse steden Herat en Mazar-i-Sharif is momenteel de grootste ontbrekende schakel in de spoorverbinding.

“De afwerking van dat traject zal tot een belangrijke transformatie in het regionale vervoer leiden”, merkte Khatibi op.

Iran heeft zich de voorbije jaren als de belangrijkste handelspartner van Afghanistan opgeworpen. Afghanistan doet ook voor zijn brandstofvoorziening beroep op grote Iraanse leveringen.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20