Innovatie uit veiligheidsoverwegingen: Nederlandse luchthaven Schiphol fokt… varkens

Geconfronteerd met de toenemende vogelpopulaties rond Schiphol, zijn de luchthavenautoriteiten op zoek naar natuurlijke manieren om vogels van de start- en landingsbanen te houden. Dit zou gevaarlijke botsingen voorkomen. De eenvoudigste oplossing lijkt om hierin de leiding te geven aan… varkens.

Reizigers op Schiphol, de internationale luchthaven van onze noorderburen, merken mogelijk vreemd personeel langs de start- en landingsbaan op. Op het terrein woont namelijk een groep van 19 varkens; een rotte die deel uitmaakt van een gloednieuw proefproject om vogels weg te houden van het luchtverkeer.

Bietenfeest

De dappere dieren, die zijn ondergebracht op een stuk grond van twee hectare tussen twee landingsbanen, mogen het zich naar hun zin maken. Ze woelen de landbouwgrond plichtsgetrouw om en doen zich tegoed aan alle stukjes rode biet die er nog zijn. En zo zijn ze de vogels voor, vooral de wilde ganzen, die worden aangetrokken door de weinige zoete wortels die de machines die ze uit de grond halen, hebben overgeslagen. Bovendien is de aanwezigheid van de varkens alleen al voldoende om de zwermen vogels ervan te weerhouden op het land neer te strijken.

Het is op het eerste gezicht misschien niet duidelijk, maar dit is een veiligheidsmissie: vogels vormen nog steeds een gevaar voor het luchtverkeer – vooral bij het landen of opstijgen van vliegtuigen. Zij botsen gemakkelijk tegen vliegtuigen en worden in het ergste geval soms in een motor gezogen, wat tot een min of meer ernstig ongeval kan leiden.

In 2009 moest een vlucht van US Airways een noodlanding maken in de rivier de Hudson in New York nadat een onfortuinlijke vogel was aangezogen tijdens het opstijgen. Op Schiphol werden tussen november 2018 en november 2019 zo’n 565 botsingen tussen vliegtuig en vogel geregistreerd. Zo raakte een Boeing 747 van KLM genoeg beschadigd om te moeten terugkeren naar het vertrekpunt.

Aangezien deze ongevallen voor de vogels meestal fataal zijn, hebben ook zij baat bij de invoering van maatregelen om ze te weren.

Als valken niet genoeg zijn

Dit is niet de eerste keer dat een luchthaven een dier gebruikt om andere soorten op afstand te houden. Op veel plaatsen patrouilleren valkeniers met hun roofvogels om kleinere vogels af te schrikken. Anderen zenden zelfs opnames uit van de roep van roofvogels.

Deze methode werkt echter niet bij grotere vogels, zoals wilde ganzen, die niet snel onder de indruk zijn. Maar de varkens schrikken behoorlijk af: niet alleen leggen zij beslag op het voedsel dat de vogels zou kunnen aantrekken, maar zij vormen ook een direct gevaar voor de ganzen, die zij proberen te vangen. En de ganzen durven ze niet te trotseren.

Willemeike Koster, woordvoerder van de Royal Schiphol Group, vertelde aan de Guardian dat de luchthaven na deze veelbelovende proefperiode overweegt om varkens op grotere schaal in te zetten: “Schiphol ligt in een polderlandschap, met veel water, graslanden en rijke landbouwgrond”, zegt ze.

“Al deze factoren dragen ertoe bij dat Schiphol een populaire rustplaats is voor vogels. Vogels vormen echter een risico voor vliegtuigen. Onze eerste indruk is dat er weinig ganzen zijn gezien in het varkensgebied. En de varkens deden hun werk door de oogstresten op te eten, die nu verdwenen zijn. Alle gegevens die onder meer door de vogelradar en visuele waarnemingen zijn verzameld, zullen in de komende maanden worden geanalyseerd.”

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20