De Belgische warenhuisketen Inno opent in het voorjaar van 2021 een webshop. De vorige werd in januari vorig jaar gesloten door de nieuwe eigenaar Galeria Karstadt Kaufhof omdat hij te duur was.
Inno kondigt de opening van de nieuwe webwinkel aan in een mededeling. ‘In het kader van de nieuwe strategie hebben we 21 nieuwe projecten gelanceerd die een duurzame groei van de omzet en de resultaten zullen garanderen in de komende jaren’, zegt CEO Armin Devender in het persbericht. ‘Schaalbaarheid en flexibiliteit zullen ons een strategisch voordeel opleveren.’
De heropening komt er ongeveer twee jaar nadat de vorige werd gesloten. Niet lang nadat het Duitse Karstadt fuseerde met Inno’s moederbedrijf Galeria Kaufhof werd een heel besparingsplan op poten gezet. Een van de getroffenen was de webshop van Inno, omdat de uitbating ervan te veel kostte.
Moedergroep
Een beslissing die toen op veel ongeloof werd onthaald, net op een moment dat e-commerce aan een stevige opmars bezig was. Toen al had Inno ambitie om zelf een nieuwe webshop op te starten. ‘Maar we wachten op de e-commercestrategie van onze nieuwe aandeelhouder. Zolang die onduidelijk is, doen we lokaal geen grote investeringen’, klonk het toen in De Tijd.
Dat lijkt nu dus opgelost. Al is de vraag of de Duitse moedergroep genoeg kan blijven investeren om de webshop draaiende te houden. Het bedrijf zit in grote financiële problemen en moest bescherming vragen tegen zijn schuldeisers. Niet lang daarna stapte de CEO op en nog later besloot het bedrijf 62 van zijn 172 winkels te sluiten. Inno is een van de beter presterende merken in de groep.
Lees ook: Corona niet enige schuldige van moeilijkheden in retail: ‘Veel te laat met e-commerce begonnen’