Influencer zijn op sociale media is een prima recept voor depressie

Personen die in sociale media op enige status en invloed kunnen rekenen, lopen een verhoogd risico na verloop van tijd met een depressie of een aanverwant gezondsheidsprobleem te worden geconfronteerd. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de Bournemouth University in Groot-Brittannië, gebaseerd op interviews met twaalf zogenaamde micro-influencers, die op sociale media vooral foto’s over hun levensstijl of hun interesse in sectoren zoals voeding of mode toonden.

De onderzoekers stelden daarbij vast dat dat deze groep kan worden blootgesteld aan een online druk die uiteindelijk tot mentale problemen kunnen leiden.

Bloggers

“Micro-influencers zijn gebruikers van sociale media die voldoende populair zijn geworden om door bedrijven vergoed te worden voor de promotie van producten, maar die uiteindelijk minder dan tienduizend volgelingen hebben,” zeggen de onderzoekers Elvira Bolat en Parisa Gilani, docenten marketing aan de Bournemouth University.

“Micro-influencers starten meestal met een blog over hun hobby’s, waarbij ze een aantal volgelingen en likes genereren, waardoor een positieve impact op het zelfbeeld wordt ervaren en een motivatie wordt gevoeld om verder boodschappen online te blijven plaatsen.”

“Al snel moet echter worden ervaren dat vele micro-influencers afhankelijk worden van het aantal likes en opinies die door hun volgelingen worden gepubliceerd,” waarschuwen Bolat en Gilani. “Dat kan bij sommigen aanleiding geven tot een laag zelfbeeld, depressies en andere mentale gezondheidsproblemen.”

Imago

“Sommige micro-influencers bleken zich zorgen te maken dat ze door hun volgelingen zouden beticht worden meer belang te hechten aan de uitbouw van hun eigen imago en merkbeeld dan aan hun publiek,” getuigen de onderzoekers. “Omdat ze zichzelf bovendien constant met andere bloggers vergeleken, moesten vaak ook signalen van angstigheid worden opgemerkt.”

“Die problemen bleken vaak nog te worden verergerd door neerbuigende en wrede commentaren van volgelingen die vergeten dat de micro-influencer een menselijk wezen is,” betogen de onderzoekers nog.

Sedge Beswick, eigenaar van hun marketing-bureau Seen Connects, waarschuwt dat vanaf een bepaald niveau van populariteit met een sterkere druk rekening moet worden ervaren.

Beswick, gespecialiseerd in influencer-marketing, wijst er daarbij op dat deze groep – in tegenstelling tot de traditionele celebrities – meestal niet voldoende zijn voorbereid om met beroemdheid om te gaan en niet gewend zijn in de schijnwerpers te staan.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20