Make up-bedrijven zetten in op een nieuwe markt: mannen

Door de opkomst van sociale media en selfies beseft het individu steeds vaker gefotografeerd te worden. Dat doet ook vele mannen ervaren dat een grotere aandacht voor het uiterlijk aangewezen zou kunnen zijn.

Dat zeggen een aantal vertegenwoordigers van de cosmetica-sector, die zich steeds meer op dit nieuwe publiek blijkt te richten. Geraamd wordt dat de mannelijke cosmetica-markt op dit ogenblik al een waarde van meer dan 21 miljard dollar heeft bereikt. Bovendien wordt er nog van een groot groeipotentieel gewag gemaakt, aangezien momenteel nog slechts een klein gedeelte van de mannelijke populatie cosmetica gebruikt, maar dat aantal in de toekomst zeker nog sterk zal toenemen. “Mannen beseffen dat een aantrekkelijk uiterlijk meer is geworden dan een maatpak en een horloge,” benadrukt Barry Beck, mede-oprichter van het cosmetica-bedrijf Bluemercury, tegenover de nieuwssite MarketWatch. “Door een voortdurende confrontatie met online video en camera’s beginnen mannen een toenemende interesse te tonen in allerlei makeup-artikelen.”

Beïnvloeders

Volgens consulent Fosina Marketing stappen mannen dan ook niet meer alleen bij de kapper binnen om hun haar te laten knippen, maar vragen ze ook vaak naar een verzorgingskuur voor hun handen of gelaat. Anderen laten ook hun haar kleuren. “Die trend heeft een aantal bedrijven zoals L’Oréal of Covergirl aangezet om mannelijke cosmetica-woordvoerders in te huren,” getuigt MarketWatch. “Dat heeft geleid tot de opkomst van sociale beïnvloeders zoals James Charles (Covergirl), Manny Gutierrez (Mabybelline) of Patrick Starrr.” Grote concerns zoals Procter & Gamble (M&G) of L’Oréal die deze persoonlijkheden steunen, willen volgens Giulia Prati, bij consulent L2 hoofd mode-onderzoek, inpikken op de toenemende diversiteit in de cosmetica-industrie. Vismay Sharma, topman van de Britse divisie van L’Oréal, benadrukt dat over vijf jaar in de winkels speciale rayons voor mannen zullen kunnen worden gevonden. Sharma merkt op dat het taboe op makeup voor mannen steeds meer zal verdwijnen en bij de volgende generaties mogelijk in het geheel niet meer zal kunnen worden teruggevonden. Toch beklemtoont Larissa Jensen, directeur van consulent NDP Group, dat mannen op dit ogenblik nog altijd slechts schaars van cosmetica gebruik maken en zich vaak behelpen met de producten die hun echtgenote of partner voor zichzelf heeft gekocht. Dat kan in de toekomst volgens Jensen echter veranderen, waarbij de cosmetica door mannen niet meer zal worden ingeschakeld om onvolkomenheden te verhullen, maar als een vorm van expressie zal worden gebruikt. (mah)