Indiase luchtvaartmaatschappijen dienen meer vliegtuigen voor vluchten op verre bestemmingen aan hun vloot toe te voegen. Bovendien zouden ze het aanbod intercontinentale vluchten sterk moeten opdrijven. Dat heeft Jyotiraditya Scindia, de Indiase minister van Burgerluchtvaart, tijdens een vliegshow in de Indiase stad Hyderabad gezegd.
De internationale bestemmingen moeten volgens de minister in de toekomst een belangrijker pijler van de Indiase luchtvaart worden.
Herstel
Minister Scindia wees erop dat het Indiase vliegverkeer, na een inzinking van twee jaar door de uitbraak van de coronapandemie, zich weer herstelt en snel opnieuw naar zijn vroegere niveaus zal terugkeren.
“Vermoedelijk zal het binnenlandse luchtvaartverkeer in India al binnen een jaar meer passagiers vervoeren dan voor de uitbraak van de coronapandemie”, stipte de minister aan. “Maar de internationale verbindingen van de nationale luchtvaartsector worden door buitenlandse maatschappijen gedomineerd.”
Dat fenomeen moet volgens experts worden gelinkt aan het feit dat de Indiase vliegtuigmaatschappijen niet genoeg widebody-toestellen hebben om deze internationale verbindingen te kunnen onderhouden.
“Er moet de volgende jaren dan ook niet alleen in de aankoop van narrowbody-vliegtuigen worden geïnvesteerd, maar ook moet ervoor worden gezorgd dat de nationale vloot widebody-toestellen sterk wordt uitgebreid. Het is niet voldoende dat de Indiase luchtvaart alle binnenlandse bestemmingen met elkaar verbindt, maar ook de connectie met de rest van de wereld moet verder worden versterkt.”
De Indiase luchtvaartmarkt wordt gedomineerd door narrowbody-vliegtuigen die door goedkope luchtvaartmaatschappijen zoals IndiGo worden geëxploiteerd. Drie jaar geleden telden de Indiase luchtvaartmaatschappijen meer dan 550 narrowbody-vliegtuigen, tegenover minder dan zestig widebody-toestellen.
Tata Group
Slechts twee Indiase luchtvaartmaatschappijen bieden verbindingen naar verre bestemmingen aan. Naast Air India, de voormalige staatsmaatschappij die door Tata Group is overgenomen, is alleen Vistara, een samenwerkingsverband tussen Singapore Airlines en diezelfde Tata Group, op internationale bestemmingen actief.
Deze internationale verbindingen worden vooral aangeboden door maatschappijen uit onder meer Europa en het Midden-Oosten. De Indiase maatschappijen hebben op die markt slechts een beperkt aandeel.
“Dit komt deels omdat Indiase luchtvaartmaatschappijen niet voldoende widebody-vliegtuigen ter beschikking hebben om met die buitenlandse groepen te concurreren”, benadrukte Remi Maillard, directeur bij Airbus India. Airbus hoopt daarbij dat zijn model A350 in India een belangrijke afzetmarkt kan vinden.
Maillard stelde te verwachten dat reizen op verre bestemmingen vanuit India de volgende tien jaar een sterke groei zullen kennen, waardoor de vraag naar grotere vliegtuigen zou toenemen.
Airbus voorspelde daarbij dat India de volgende twee decennia 2.210 nieuwe vliegtuigen nodig zou hebben om aan de groeiende vraag naar vliegreizen te voldoen. Die bijkomende vloot zou ook 440 widebody-vliegtuigen omvatten. Momenteel wordt de widebody-markt in India door Boeing, de Amerikaanse rivaal van Airbus, gedomineerd.
(am)