Airbus: “India heeft volgende twintig jaar meer dan 2.200 nieuwe vliegtuigen nodig”

De Indiase luchtvaartmarkt heeft de volgende twintig jaar minstens 2.210 nieuwe vliegtuigen nodig. Dat heeft de Europese vliegtuigbouwer Airbus gezegd. De constructeur wijst er daarbij op dat de Indiase luchtvaart de volgende twee decennia een snellere groei zal kennen dat de wereldwijde sector.

Airbus benadrukt dat India het volgende decennium de grootste bevolking van de wereld zal hebben en op een snel groeiende economie zal kunnen teren. “Verwacht wordt dan ook dat de Indiase middenklasse een sterke uitbreiding zal kennen en zijn budgetten voor vliegreizen gevoelig zal optrekken”, luidt het.

Budgetvliegers

De jongste prognose vertegenwoordigt een aanzienlijke stijging ten opzichte de eerdere ramingen die Airbus twee jaar geleden naar voor bracht. Toen voorspelde de Europese fabrikant dat India de volgende twee decennia bij de vliegtuigbouwers 1.880 nieuwe toestellen zou moeten bestellen.

Airbus wijst erop dat de luchtvaart in India tot het einde van het volgende decennium een jaarlijkse groei met 6,2 procent zal laten optekenen. Dat is beduidend sneller dan de wereldwijde luchtvaart, waar van een jaarlijkse stijging met ongeveer 3,9 procent gewag wordt gemaakt.

Remi Maillard, topman van Airbus India, beklemtoont daarbij dat budgetmaatschappijen een belangrijke pijler van de Indiase luchtvaart vormen. “Deze maatschappijen zullen ongeveer 1.770 narrowbody-vliegtuigen nodig hebben om hun vloot uit te breiden en oude toestellen te vervangen”, merkt hij op. 

Airbus voert aan dat de binnenlandse vliegreizen in India een duidelijk herstel van de coronacrisis tonen. “Midden dit jaar zullen de passagiersaantallen in het land wellicht opnieuw zijn teruggekeerd tot het niveau dat voor de uitbraak van de pandemie werd opgetekend”, stippen waarnemers aan.

“Die trend zal een maatschappij zoals IndiGo – de grootste klant van de A320 van Airbus – helpen om zijn capaciteit opnieuw verder op te voeren. Een gelijkaardig fenomeen zal kunnen worden vastgesteld bij Vistara, een joint venture tussen Singapore Airlines en Tata Sons.”

Onaangeboorde markt

Voor het internationale verkeer wordt volgend jaar een herstel verwacht. “Dit is voor de Indiase luchtvaartmaatschappijen grotendeels een onaangeboorde markt”, verduidelijkt Maillard. “Die sector vertoont dan ook heel wat groeikansen.”

“India is de derde grootste luchtvaartmarkt van de wereld, maar heeft in zijn totale vloot toch amper 57 widebody-vliegtuigen. In de Verenigde Staten hebben de vliegtuigmaatschappijen 686 widebody-toestellen tot hun beschikking. Ook de Chinese maatschappijen kunnen van 458 exemplaren van dat type gebruik maken.”

“Vluchten op verre bestemmingen vertegenwoordigen momenteel amper 14 procent van het totale aanbod van de Indiase luchtvaartmaatschappijen, tegenover 43 procent in China en 38 procent in de Verenigde Staten”, zegt Maillard nog. “Dat zal in de toekomst echter sterk kunnen oplopen.”

Ook Boeing zegt te verwachten dat de Indiase luchtvaart de volgende twintig jaar meer dan 2.200 nieuwe vliegtuigen nodig zal hebben. Het Amerikaanse bedrijf zegt dat de snel verstedelijkende Indiase bevolking zich meer zal willen verplaatsen en daarbij in toenemende mate op het vliegtuig beroep zal willen doen.

Meer