In Zuid-Korea plegen dagelijks 39 mensen zelfmoord

In Zuid-Korea plegen dagelijks 39 mensen zelfmoord. Nergens ter wereld worden zo veel zelfdodingen geregistreerd als daar. Enkel in de hoofdstad Seoul maakten 2.391 mensen in 2012 zelf een eind aan hun leven. Met een zelfmoordratio van 28,1 zelfdodingen per 100.000 inwoners voert Zuid-Korea de trieste OESO-rangschikking van landen aan waar de meeste zelfmoorden worden geregistreerd. Volgens Kim Keon-ho, die de lokale preventiedienst voor zelfmoord leidt, is de zelfmoordepidemie een gevolg van de snel veranderende sociale structuur van de Zuid-Koreaanse maatschappij, die geen uitgebreide sociale zekerheid kent. Vooral ouderen, die over onvoldoende spaargeld beschikken om een rustige oude dag te beleven, lijden onder de gebreken van het systeem. Maar ook in de leeftijdscategorie 10 tot 30 jaar is zelfmoord de nr. 1 doodsoorzaak. De drang naar succes binnen de Zuid-Koreaanse maatschappij is letterlijk vaak ‘moordend’.  Zo volgt driekwart van de schoolgaande jeugd bijlessen en gaat eenzelfde aantal naar de universiteit. Doch eens het diploma in de hand is er vaak geen werk dat het diploma rechtvaardigt. De bekende succesvolle Zuid-Koreaanse maakindustrie investeert steeds meer in het buitenland. De goedbetaalde jobs verhuizen mee. Ook de cultuur maakt dat depressie als een ziekte wordt beschouwd die enkel door sterke mensen overwonnen zal worden. De regering betreurt de imagoschade die het land door de zelfmoordepidemie oploopt en berekent de kost ervan op 4,6 miljard dollar per jaar. De overheid investeert dan ook massa’s geld in zelfmoordpreventie. Seoul telt 6.000 vrijwilligers die de telefonische zelfmoordhotline bemannen. Op de befaamde Mapo Bridge – waar de voorbije 5 jaar 108 mensen hun dood tegemoet sprongen- heeft Samsung Life Insurance een anti-zelfmoordinstallatie gefinancierd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.