IMF: ‘Noorwegen moet dure elektrische wagens belasten’

Noorwegen zou moeten beginnen met het belasten van dure elektrische wagens. Die inkomsten moeten het land helpen om de totaalkost van zijn genereuze stimulus-programma voor de verkoop van auto’s met batterijen te verlagen. Dat staat in een rapport van economen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Indien het voorstel daadwerkelijk zou worden geïmplementeerd, kan Noorwegen voor de eerste keer belastingen heffen op de elektrische modellen van fabrikanten van luxewagens zoals Porsche, Jaguar en Mercedes-Benz en op de duurdere types van autobouwers zoals Tesla of Audi.

Vrijstelling

Noorwegen, dat tot nu belangrijke inkomsten haalt uit de productie van olie en gas, wil tegen midden dit decennium het eerste land in de wereld worden dat een ​​einde maakt aan de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Wagens die exclusief door elektriciteit worden aangedreven, genieten momenteel een vrijstelling op de autobelasting.

Hierdoor vertegenwoordigden deze elektrische wagens in Noorwegen vorig jaar 54 procent van de totale autoverkoop. Dat is een wereldwijd record. Het jaar voordien was een aandeel van 42 procent opgetekend. Tien jaar geleden vormden elektrische wagens in Noorwegen slechts 1 procent van de totale autoverkoop.

‘Maar dat ondersteunende beleid brengt aanzienlijke kosten met zich mee’, wordt in het rapport van de economen opgemerkt. ‘Vorig jaar zou er sprake zijn geweest van 19,2 miljard Noorse kronen (1,9 miljard euro) aan gederfde inkomsten voor de Noorse staat. Dat komt neer op gemiddeld ongeveer 250.000 kronen voor elke nieuwe elektrische auto die wordt verkocht.’

‘Naarmate de aankoopprijs van een elektrische wagen stijgt, zal dan ook het verlies aan omzetbelasting en andere heffingen voor de staat oplopen. Dit geeft dus de grootste impliciete subsidies aan huishoudens met een hoog inkomen, terwijl ook de kosten per bespaarde ton koolstofemissies oplopen.’

Centrum-links

‘Noorwegen zou de resultaten van zijn fiscale prikkels sterk kunnen verbeteren door hun impact op het leefmilieu op te voeren’, benadrukken de economen. ‘Onder meer zou er mogelijk beter voor gekozen kunnen worden subsidies te verlenen wanneer wagens met verbrandingsmotoren uit het verkeer worden gehaald en door een elektrisch model worden vervangen. Tevens zou de Noorse overheid moeten overwegen om de belastingen op vervuilende wagens te verhogen.’

‘Deze voorstellen zouden goed kunnen aanslaan bij de Noorse centrum-linkse oppositie, die een grote kans maakt om bij de nationale verkiezingen in september aan de macht te komen’, aldus het persbureau Reuters

‘Alle partijen uit het centrum-linkse spectrum van de Noorse politiek steunen de plannen om tegen het midden van dit decennium alleen nog elektrische wagens te verkopen. Anderzijds willen ze bij de aanschaf van een auto een omzetbelasting heffen op het deel van de aankoopprijs dat boven 600.000 kronen uitstijgt.’

‘Dat kan belangrijke inkomsten opleveren. Het goedkoopste model van een elektrische Porsche kost 758.000 kronen, terwijl voor het topmodel van de Duitse constructeur minstens 1,7 miljoen kronen moet worden betaald.’ (lb)

Meer
Lees meer...
Markten