Iedereen een mondmasker, geen visitekaartjes en geen warme hapjes: congressen in het post-coronatijdperk

In een nota zet Febelux, de vakvereniging van de beurzen- en evenementensector, uiteen hoe de heropstart van nationale en regionale beurzen het best kan verlopen. Het lijkt erop dat het post-coronatijdperk er eentje zonder visitekaartjes en warme hapjes wordt.

Ieder jaar vinden er in België zo’n 77.000 evenementen plaats. Sinds de lockdown ‘light’ in maart ligt de sector helemaal stil, en dat zal nog een tijdje zo blijven. De Nationale Veiligheidsraad besliste vorige week dat alle massa-evenementen al zeker tot eind augustus verboden zijn. In de komende weken zal er meer duidelijkheid komen over de rest van het jaar en de definitie van ‘massa-evenementen’.

Toch voert de beroepsfederatie van grote beurzen en congressen nu al de druk op. ‘Het najaar zal allesbepalend zijn voor het voortbestaan van de Belgische beurs- en congressector’, klinkt het. De sector heeft begrip voor de schrapping van internationale beurzen, maar mikt op de comeback van de Belgische en regionale.

Febelux zwaait daarbij met een studie van de Karel de Grote Hogeschool. Die raamt het volledige verlies van de sector tussen begin maart en eind juni al op 110 miljoen euro. Een nieuwe rondvraag bij expohallen in Brussel en Kortrijk en bij de organisatoren van onder meer Batibouw ziet het verlies oplopen tot 300 miljoen euro.

Bancontact voorop

De beurssector begrijpt dat de volksgezondheid voorop staat, maar vergelijkt zichzelf liever niet met festivals en voetbalmatchen. Richtlijnen voor shoppingcentra en supermarkten sluiten nauwer aan, klinkt het. ‘En als deze winkels voldoen aan genoeg veiligheidscriteria om reeds open te mogen, dan dat voor beurzen en congressen ook kunnen.’

Daarom geeft Febelux een lijstje met suggesties:

  • Een bezoekerslimiet op basis van de oppervlakte.
  • Voorafgaande registratie van bezoekers, met eventueel tijdsslots.
  • Gescheiden in- uitgangen.
  • Temperatuurscan aan de ingang.
  • Mondmaskers, handschoenen en ontsmettende handgel voorzien voor medewerkers en bezoekers.
  • Wandelgangen als eenrichtingsverkeer organiseren.
  • Digitale oplossingen voorzien voor visitekaartjes en documentatie.
  • Geen betalingen met cash geld toelaten.
  • Enkel catering met voorverpakte voeding en drank toelaten.
Meer