We drinken koffie op andere momenten door corona en thuiswerk

Thuiswerken zorgt ervoor dat we op een andere manier koffie drinken. Dat is een opvallende conclusie uit de kwartaalresultaten van koffiemoloch Starbucks.

Door de coronapandemie en de bijbehorende lockdowns zijn onze werkgewoontes stevig veranderd. Dat heeft ook effect op hoe we de rest van onze dag indelen – en wanneer we koffie drinken. Starbucks, toch een beetje de favoriete stop van de gemiddelde pendelaar, voelt dat duidelijk aan de verkoop.

Minder take-away

Natuurlijk wordt er substantieel minder take-awaykoffie gevraagd, maar dat is niet het enige. Ook de momenten waarop Starbucks-winkels, vooral in de Verenigde Staten, het druk krijgen, zijn veranderd.

Zo zagen de winkels vooral in de ochtend een grote rush, wat nu helemaal niet meer het geval is. Het nieuwe piekmoment bij Starbucks ligt tussen half tien en half elf ’s ochtends. Volgens Starbucks ligt dat gewoon aan de manier waarop we nu werken. ’s Ochtends zetten we klaarblijkelijk gewoon zelf koffie, in plaats van een tasje mee te nemen op de trein.

Langere dagen, andere pieken

Uit onderzoek van Microsoft bleek vorige week namelijk dat telewerkers vroeger beginnen met werken en een stuk langer blijven. Tussendoor moeten er dan wel dingen gebeuren: kinderen naar school of geëntertaind houden, naar de post of naar de winkel bijvoorbeeld.

En net omdat de werkdag wat langer duurt, ziet Starbucks ook een piek in de namiddag. Tussen 14 en 15 uur zoeken ook steeds meer mensen een Starbucks op. Nog even bijtanken voor ze opnieuw aan de slag gaan.

Het is natuurlijk maar koffie, en vooral belangrijk voor Starbucks. Maar ook marketeers en werkgevers vinden de koffiegewoontes van Jan Modaal waarschijnlijk best interessant. Een zware opdracht lukt misschien iets beter na die eerste tas koffie. En een mailtje met een aantrekkelijk voorstel verleidt mogelijks meer volk om half twaalf dan om half een.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.