Hoe kou de actieradius van uw elektrische wagen beïnvloedt

Met temperaturen rond het vriespunt, laat uw elektrische wagen u sneller in de kou staan. Bolt u normaal gezien autonoom zo’n 400 kilometer, hou er dan rekening mee dat dit tot 280 kilometer kan dalen bij deze temperaturen.

Een doorsnee elektrische wagen heeft een voorkeur voor een gemiddelde temperatuur van 20°C en een windstil weertje – geef ze eens ongelijk – om optimaal te functioneren. Net zoals de batterij van benzine- of dieselwagens durft te pruttelen bij lage temperaturen, is ook de accu van een elektrische wagen niet happig op vrieskou. Bovendien duurt het langer om de batterij op te laden wanneer het koud is. Hoe kouder het is, hoe meer de term ‘snellader’ aan betekenis verliest.

De capaciteit van die batterij zou in het slechtste geval tot 30 à 40 procent kunnen verminderen, volgens onderzoek van de American Automobile Association. Concreet betekent dit dat een wagen die 400 kilometer autonoom aflegt, er nu al bij 280 of zelfs 240 kilometer de brui aan kan geven. Al is 40 procent meteen een extreem voorbeeld. De Norwegian Automobile Federation berekende vorig jaar dat het gemiddeld om een verminderde capaciteit van 18,5 procent gaat.

De Hyundai Kona kwam met een verminderde actieradius van 9 procent het beste uit de test van de Norwegian Automobile Federation. Foto: Hyundai

Tussen 9 en 30 procent

De Noorse autofederatie, die veel ervaring heeft met rijden in koude temperaturen en elektrische wagens, maakte daarnaast een ranglijst van de twintig best verkochte elektrische auto’s en hun verminderde capaciteit bij koude temperaturen. De Hyundai Kona kwam daarbij het beste uit de test, die zijn actieradius van 449 kilometer met slechts 9 procent verminderd zag. De wagen slaagde erin om nog net 405 kilometer autonoom te rijden in de kou en stak daarmee de Tesla Model 3 (404 km) nipt naar de kroon. Andere merken die goed scoorden waren de Audi E-Tron (min 13 procent) en de Volkswagen e-Golf (min 11 procent). De slechtste leerling van de klas bleek de Opel Ampera-e, die 30 procent van zijn actieradius verloor.

Neem uw laadkabel altijd mee en laad bij voorkeur op bij bedrijfstemperatuur. Foto: Isopix

Tips om te rijden bij winterweer

Om te vermijden dat u voor verrassingen komt te staan, is het verstandig om de laadkabel altijd mee te nemen als u bij winterweer onderweg bent. Laad de batterij bij voorkeur volledig op vlak voor u in de auto gaat, zodat de accu ‘op temperatuur’ is zodra u vertrekt. Hou er verder rekening mee dat de batterij traag laadt bij kou, en dat dit het snelste gaat op bedrijfstemperatuur. Laad daarom bij voorkeur op een overdekte plek, zoals een garage.

Om energie te besparen, beperkt u tijdens het rijden best het stroomverbruik zoveel mogelijk als het vriest. Doe dat door bijvoorbeeld enkel de stoelverwarming in te schakelen, waarmee u tot 25 procent stroom kan besparen. Pas verder uw snelheid aan – wat hoe dan ook een goed idee is bij winterweer – om het verbruik te reduceren.

Lees ook:

Meer