Hoe benut je online kansen voor bedrijven?

Geschreven met input van Twenty Four Webvertising

In België gaan mensen steeds meer online winkelen. Daarom kan de lokale online verkoop indrukwekkend winstgevend zijn. Als je echter de concurrentie op de markt wilt overtreffen, moet je investeren in SEO.

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 6 op 10 Belgen online aankopen doet. De trend groeit, dus het is raadzaam om te investeren in online winkels en lokale SEO

Ook werd vastgesteld dat in 2018 de waarde van e-commerce in België 10,67 miljard euro bedroeg. De gemiddelde Belgische gebruiker winkelde vorig jaar meer dan 11 keer online. Het is echter vermeldenswaardig dat België relatief laat met zijn e-commerce-activiteiten begon, aangezien in het begin de meeste inwoners profiteerden van de diensten die Nederland aanbood. Een andere reden achter de slechte e-commerce was het door de staat uitgevaardigde verbod op nachtdiensten, wat aanzienlijke vertragingen veroorzaakte bij de levering van goederen aan de klanten. Belgen bestelden dan ook bij voorkeur producten bij buitenlandse fabrikanten. De meeste toonaangevende e-commerce bedrijven komen uit het buitenland, maar vastberadenheid, sterke wil en een goed doordachte strategie zouden voldoende moeten zijn om de beoogde resultaten te bereiken.

De Belgische e-commerce wordt ongetwijfeld gedomineerd door grote webshops als Zalando, Bol.com, Amazon France, Apple en Coolblue. Maar niet te vergeten de lokale bedrijven zoals Vente-Exclusive, Vanden Borre, ZEB, Schoenen Torfs en Bel & Bo die ook online verkopen.

Hoe herkenbaar worden op het internet?

Elk bedrijf dat de Belgische markt wil betreden, moet een breed spectrum van internet marketing activiteiten ondernemen. Een goed ontworpen website is de basis van alle advertentie activiteiten want de concurrentie slaapt nooit. Om dit te kunnen doen, is het nodig om voor uw bedrijf te adverteren op een manier die een zo breed mogelijke doelgroep aanspreekt. De kennisbank van CliQi kan u hier meer over vertellen. 

Volgens de statistieken zijn meer dan 94% van de Belgische burgers actieve internetgebruikers. Belangrijk is dat 65% van de Belgen regelmatig Facebook gebruikt. 

Taal en zijn invloed op SEO

Belgische websites zijn toegankelijk in verschillende talen. In de meeste gevallen kunt u Franse, Nederlandse, Engelse en Duitse website versies tegenkomen, veel hangt echter af van de extensie van het geregistreerde domein. In België zijn websites geregistreerd onder de domeinextensies .be, .brussels en .vlaanderen. In Brussel zijn de meeste lokale bedrijven zoals restaurants en andere diensten geregistreerd onder de .be domeinextensie. In dit geval wordt de landingspagina weergegeven in het Frans, maar zijn er ook verschillende taalversies beschikbaar.

De bovenstaande gegevens kunnen u helpen de markt te analyseren en de meest geschikte manier te kiezen om uw producten en diensten te promoten met behulp van een taalversie van de website. Het zou ideaal zijn om een ​​site met verschillende taalversies te ontwerpen, maar dit is een vrij dure oplossing omdat het uitvoeren van SEO-activiteiten erg duur kan worden.

Sociale media in België

Tegenwoordig gebruikt de overgrote meerderheid van de mensen social media platforms. De trend neemt toe, dus onderschat dit aspect niet. Als u beter wilt zijn dan uw concurrentie op de markt, dan moet u actief zijn op verschillende social media platforms. De aard, specificiteit en dienstverlening van het bedrijf staan ​​centraal en op basis daarvan kunt u de gewenste doelgroep bepalen.

Als het gaat om bedrijven die ernaar streven om meer bezoekers naar hun websites te trekken en potentiële klanten in België te werven, is het raadzaam om actief te zijn op verschillende sociale mediaplatforms. Maar liefst 63% van de internetgebruikers is actief op Facebook. Het is echter de moeite waard om uw bedrijf ook op Pinterest te promoten, aangezien dit platform door 25% van de gebruikers wordt gekozen.

Cruciale aspecten van SEO in België

In België worden SEO-activiteiten uitgevoerd via google.be, daarom is het gebruik van de bovengenoemde zoekmachine de gemakkelijkste manier om SEO-activiteiten voor .be-domeinen uit te voeren. Om hoog te scoren, moet u de Google-principes volgen. Lokale SEO is erg belangrijk aangezien veel internetgebruikers zoeken naar diensten binnen een specifieke regio, stad of district. Gesteld kan worden dat in België SEO vooral gaat over het selecteren van geschikte zoekwoorden en het daarop baseren van uw seo teksten welke u online deelt, gelezen worden en dankzij de links in deze inhoud bezoekers ontvangt op uw website of webshop.

SEO gaat in de eerste plaats over het vergroten van het verkeer naar een bepaalde website, wat zich direct vertaalt in het verbeteren van de verkoop. Het proces draagt ​​ook bij aan het merkimago, aangezien websites die hoog in de zoekresultaten staan ​​als gebruiksvriendelijk en betrouwbaar worden ervaren.

Als we DNS Belgium analyseren, zien we dat de meeste mensen kiezen voor domeinen met de .be-extensies, de .brussels-domeinen zijn de tweede en de .vlaanderen-extensies het minst populair.

Meer