H&M pakt uit met ‘Netflix van de kleren’

De Zweedse kledingketen H&M lanceert Singular Society. Dat is een abonnementsdienst die heel simpel in z’n werk gaat: u betaalt een vast bedrag per maand, waarmee u een bepaald aantal kledingstukken kan kopen.

De oprichters winden er zelf geen doekjes om: ‘We werken zoals Netflix of Spotify’, klinkt het op de website. Het piepjonge merk heeft net een zogenaamde soft launch achter de rug en legde een wachtlijst aan voor nieuwe leden.

Het werkt als volgt: u kunt kiezen tussen het basisplan van 95 euro per jaar of het Plus-plan van 195 euro per jaar. In het basisplan kunt u elke maand vijf artikelen kopen, in het Plus-plan zijn dat er 25.

Duurzaamheid

Het idee van Singular Society is naar eigen zeggen ontstaan vanuit de vraag waarom kwaliteitsvolle en duurzame kleding altijd zo duur moet zijn. H&M kwam toen uit op een abonnementsdienst, omdat die een maandelijkse inkomensstroom genereert.

Daardoor kan de keten duurdere kleding aan de productieprijs verkopen en moet ze niet per kledingstuk apart nog eens winst maken. En voor de klant is het natuurlijk voordelig omdat die niet meer moet kijken naar de prijs.

Kerst

De formule heeft één flagshipstore in Stockholm, maar focust uiteraard vooral op zijn website, die dezer dagen helemaal in het teken van kerst staat.

H&M is al langer zijn focus aan het verleggen naar online, net als de rest van de retail. De komende twee jaar wil de keten netto 300 winkels sluiten, waarvan één in België.

Meer