Het ziet er niet goed uit voor digitale muziekdownloads

In de Verenigde Staten genereerde de muziekverkoop het voorbije jaar een omzet van 9,8 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 11,9 procent tegenover het jaar voordien. Daarmee kon de sector al voor het derde jaar op rij een verdere groei melden. Dat blijkt uit een rapport van de Recording Industry Association of America (RIAA).

Net zoals de voorbije jaren, was ook dit keer de groei vooral aan een enkele sector te danken. Streaming – uit betaalde abonnementen, door advertenties ondersteunde services of digitale radio’s – boekte een omzet van 7,4 miljard dollar. Daarmee droeg de sector 75 procent van de totale jaaromzet van de muziekverkoop.

Vinyl

Het aantal betaalde muziekabonnementen kende opnieuw een aanzienlijke stijging. De sector kon het voorbije jaar 50,2 miljoen gebruikers melden, tegenover 35,2 miljoen klanten het jaar voordien. Dat betekende een gemiddelde toename met meer dan een miljoen nieuwe abonnementen per maand. Ook digitale radio kende, na een terugval het jaar voordien, een herstel. De sector kon voor de eerste keer in de geschiedenis een omzet van meer dan 1 miljard dollar registreren.

Tegelijkertijd tonen de inkomsten uit digitale downloads en fysieke media een verdere terugval. Alleen vinyl vormt daarbij een uitzondering. Omdat het publiek steeds vaker voor streaming kiest, viel de populariteit van de downloads nog verder terug. De omzet in die sector bereikte nog een niveau van iets meer dan 1 miljard dollar. Het jaar voordien was er nog sprake van 1,4 miljard dollar.

De verkoop van vinyl steeg verder tot 419 miljoen dollar. Waarnemers verwachten dat vinyl snel een grotere sector zal zijn dan compact-discs, die een daling met 34 procent tot 698 miljoen dollar kenden. Deze twee fysieke dragers genereerden samen vorig jaar trouwens al meer inkomsten dan de downloads.

Mijlpaal

“De abonnementen op muziekdiensten hebben een historische mijlpaal bereikt,” zegt Mitch Glazier, chief executive van de Amerikaanse muziekfederatie. “Dat heeft er mee toe geleid dat de Amerikaanse muziekverkoop voor het derde jaar op rij een groei met dubbele cijfers kon melden. Er is daarbij ook sprake van een aanzienlijke verjonging van de industrie, die nieuwe artiesten de kans op een doorbraak biedt.”

Een onderzoek van het Steinhardt Music Business Program aan de New York University toonde dat de grote muzieklabels twee jaar geleden 658 nieuwe artiesten tekenden. Drie jaar voordien werden slechts 589 nieuwe muzikanten geteld.

Glazier erkent dat de totale omzet een duidelijk opleving vertoont tegenover het dieptepunt in het midden van dit decennium, toen de sector nog amper 6,7 miljard dollar inkomsten boekte. Maar hij waarschuwt tevens dat deze inkomsten de sector nog steeds slechts terugbrengen naar een niveau van bijna twaalf jaar geleden, toen een omzet van 10,7 miljard dollar werd geboekt.

Infographic: The Times They Are A-Changin You will find more infographics at Statista
Meer