Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 04 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Hoe de streaming-economie de entertainmentsector op zijn kop zette

Logo Business AM

13/06/2017 | Dominique Dewitte | 2 min leestijd

Amper 5 jaar geleden was Spotify een startende streaming-muziekdienst die nog in de VS moest worden gelanceerd. YouTube, het videoplatform dat in 2006 was overgenomen door Google, was net gestart met de introductie van eigen kanalen. Pas een jaar later zou Netflix hetzelfde doen met de lancering van “House of Cards”.

De veranderingen en de disruptie die deze diensten zouden teweegbrengen kwamen ongezien snel. Streaming is nu de belangrijkste vorm van muziekconsumptie. YouTube stond aan de wieg van een nieuwe klasse beroemdheden: de YouTube-sterren. Netflix en Amazon spenderen jaarlijks honderden miljoenen dollars aan de productie van originele series.

De vernietiging van een businessmodel leidt onvermijdelijk tot een ander

Deze veranderingen hebben vooral de muziekwereld door elkaar geschud en een nieuw businessmodel doen ontstaan. Konden zangers vroeger op eeuwigdurende royalties uit hun succesnummers rekenen, dan moeten ze nu hun muziek gratis weggeven en dat compenseren door inkomsten uit optredens en gesponsorde reclame.

Sommige zijn daarin uitzonderlijk succesvol: het beste voorbeeld is Chance the Rapper. Deze 24-jarige rapper uit Illinois heeft nog nooit een fysiek album verkocht, noch heeft hij een platencontract. Al zijn werk wordt gratis verdeeld via streamingdiensten. 

Maar hij genereert voldoende optredens om miljoenen dollars per jaar te verdienen. Op de grote, lucratieve muziekfestivals is hij een vaste waarde en hij sloot ook contracten met merken als Apple en Kit Kat.

Het concept is vergelijkbaar met dat van populaire apps als Tinder of Candy Crush “” geef je spullen gratis weg aan de massa en creëer dan een kleine groep getrouwen die wel bereid is te betalen voor de extra’s.


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks