Het tragische verhaal achter Victoria’s Secret, ‘s werelds grootste lingerieketen

‘Een Stanford-MBA die naar de naam Roy Raymond luistert wil zijn vrouw verrassen met wat lingerie maar is te beschaamd om het in een grootwarenhuis te gaan kopen. Hij bedenkt dat een luxueuze winkel – waar je je niet als een perverse man voelt – de oplossing is. Hij leent 40.000 dollar van de bank, nog eens 40.000 dollar van zijn schoonouders, opent een winkel en noemt ‘m Victoria’s Secret. Het eerste jaar verdient hij 500.000 dollar. Hij ontwerpt een catalogus, opent nog drie winkels en vijf jaar later verkoopt hij zijn bedrijf aan ene Leslie Wexner voor 4 miljoen dollar. Happy ending, niet? Ware het niet dat twee jaar later Victoria’s Secret 500 miljoen dollar waard is en Roy Raymond in San Francisco van de Golden Gate Bridge springt. De arme man wilde zijn vrouw enkel verrassen met een paar overknees.’

Bovenstaande monoloog is van Sean Parker (gespeeld door Justin Timberlake), de stichter van Napster. Hij vertelt het verhaal in de film The Social Network aan Facebookstichter Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) om die duidelijk te maken dat echte genialiteit niet enkel draait om een groots idee, maar om de drijfkracht en het inzicht om dat idee ver genoeg door te drukken. De anekdote over Roy Raymond, zijn Victoria’s Secret catalogus en zijn unhappy ending illustreren dit perfect.

Slate:

In de jaren ’50 en ’60 van vorige eeuw moest ondergoed vooral praktisch en duurzaam zijn. In het midden van de jaren 1970 opende Roy Raymond echter met zijn spaargeld en enkele familieleningen de eerste sensuele lingeriewinkel, waarbij hij focuste op het comfortgevoel van mannen.

Zijn onderneming werd in Californië een groot succes. Hij opende binnen de vijf jaar nog drie andere filialen en genereerde in 1982 een jaaromzet van ruim 4 miljoen dollar. Toch scheelde er iets aan zijn formule want zijn bedrijf stond op de rand van het faillissement.

Het andere hoofdpersonage in dit verhaal is Leslie Wexner, toen de 40-jarige eigenaar van ‘The Limited’, een succesvolle winkelketen voor sportkledij. Die bezat al 50 miljoen dollar, maar was nog steeds op zoek naar nieuwe merken om over te nemen toen hij op Victoria’s Secret stootte.

De winkel had sexy lingerie zoals ik nog nooit eerder had gezien in de V.S.,” zei Wexner drie jaar geleden in een interview met Newsweek. Onmiddellijk besefte hij ook het probleem met het zakenmodel: door te focussen op een winkel en catalogus voor mannen, was Raymond er niet in geslaagd om vrouwen voor zijn fantastische lingerie te winnen.

Wexner rook potentieel en kocht de winkels en de catalogus voor een miljoen dollar (niet vier miljoen zoals in het hierboven gepubliceerde citaat) op. Hij reisde naar Europa, waar vrouwen meer vertrouwd waren met sensuele lingerie, en kwam terug met nieuwe ideeën en een plan voor een winkel voor vrouwen waarin hij glamour en luxe combineerde met sexy ondergoed voor een betaalbare prijs.

Zijn plan werkte: mannen bleven de catalogus begluren en vrouwen kochten en masse de producten op. Tegen 1995 was Victoria’s Secret 1,9 miljard dollar waard en vandaag bijna vijf miljard. Jammer genoeg zag Roy Raymond ondertussen zijn leven instorten. Hij startte een nieuw bedrijf op, ging twee jaar later failliet, scheidde van zijn vrouw en sprong in 1993 van de Golden Gate Bridge.

De moraal van het verhaal: je kan een briljant idee hebben en de kans grijpen, maar het succes uiteindelijk toch nog missen. Om echt succesvol te worden, heb je zowel visie als vaardigheid nodig.

[PICTURE|sitelpic|90×110]

Meer