Onder de impact van de coronacrisis hebben ook de pendelaars hun gedrag gevoelig veranderd, maar die nieuwe gewoontes lijken mogelijk definitief ingeburgerd te zullen raken. Dat blijkt uit een studie van de nieuwssite Cars.com, gebaseerd op een enquête bij meer dan 3.000 pendelaars in de Verenigde Staten.
‘Vele werknemers nemen de nodige voorzieningen om alsnog een besmetting door het coronavirus te vermijden,’ zeggen de onderzoekers. ‘Dat heeft bij velen ook een impact op hun verplaatsingen.’
Wantrouwen
‘Naarmate de economie zich van de coronacrisis herstelt, komt ook de terugkeer naar de werkvloer opnieuw op gang,’ aldus Cars.com. ‘Maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat die reispatronen definitief van karakter zijn veranderd.’
‘Onder meer moet worden vastgesteld dat vele werknemers vaker – minstens parttime – op thuiswerk willen overschakelen. Anderen keren het openbaar vervoer de rug toe en doen voor hun verplaatsingen beroep op persoonlijk vervoer.’
‘Er is een grote verschuiving in het gedrag van de pendelaars,’ zegt Matt Schmitz, adjunct-hoofdredacteur van Cars.com. ‘Waarschijnlijk zal dit een blijvende impact hebben, ook wanneer het grootste deel van de personeelsleden weer naar de werkvloer is teruggekeerd.’
‘Maar wanneer de werknemers terugkeren naar de fabriek en het kantoor, zal dat vaak niet met het openbaar vervoer gebeuren. Persoonlijke voertuigen zullen het pendelverkeer domineren, aangezien het wantrouwen in het openbaar vervoer en het autodelen blijkt aan te houden.
Zoom-fatigue
‘De verandering in het pendelgedrag vertegenwoordigt één van de grootste verschuivingen die uit de pandemie zullen voortvloeien,’ zegt Cars.com. De onderzoekers stelden vast dat 62 procent van de respondenten van plan is om het openbaar vervoer voor hun persoonlijke auto in te ruilen.
Tevens heeft 21 procent de voorbije zes maanden een auto gekocht. In die groep erkent 57 procent door de pandemie specifiek tot die beslissing te zijn aangezet.
Het onderzoek toonde daarnaast dat 59 procent minder vaak tot autodelen bereid zou zijn. De onderzoekers zeggen wel dat een aantal veranderingen mogelijk geen permanent karakter zullen hebben. Volgens 49 procent van de respondenten zal het minstens drie maanden duren vooraleer het openbaar vervoer weer normaal wordt.
Even belangrijk was de bevinding dat 35 procent van de ondervraagden van plan is minder te pendelen dan voorheen, wat suggereert dat hun bedrijven meer flexibele situaties zullen bieden, waarbij thuiswerk een grotere ruimte krijgt. ‘Digitale vergaderingen zijn een vast onderdeel van het leven geworden,’ zeggen de onderzoekers. ‘Dat heeft echter ook tot een aantal nieuwe uitdrukkingen – zoals Zoom-fatigue – geleid.’
Anderzijds bleek dat slechts 19 procent de gerealiseerde tijdwinst voor professionele activiteiten inzet. Daarentegen zegt 33 procent meer tijd aan zijn gezin en vrienden te besteden, terwijl 38 procent meer aandacht aan de eigen gezondheid wijdt. Ook geeft 43 procent de consumptie van film en televisie te hebben opgedreven.