Het onwaarschijnlijke succes van energiedranken in 2 bruisende grafieken

De wereldwijde markt van energiedranken heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 27,5 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 620 procent tegenover het einde van de jaren negentig, toen een verkoop van 3,8 miljard dollar werd geregistreerd. Dat blijkt uit een rapport van consulent Euromonitor. Een gigantisch succes liet de sector echter opmerken in de Verenigde Staten, waar tijdens diezelfde periode een stijging met meer dan 5.000 procent werd opgetekend tot bijna 9 miljard dollar. Energiedranken zijn op de Amerikaanse markt inmiddels een echte concurrent geworden voor koffie en zullen de volgende jaren bovendien ook nog een snellere groei laten optekenen.

“Cafeïnehoudende frisdranken bestaan al jaren, maar de introductie van Red Bull in de tweede helft van de jaren negentig en de vele andere energiedranken die volgden, hebben een gigantische industrie gecreëerd,” zegt Roberto Ferdman, journalist van het online magazine Quartz. “Door de opkomst van Red Bull en Monster, is een activiteit ontstaan die een echte rivaal van koffie is geworden. Eind vorige eeuw lag de omzet van koffie in de Verenigde Staten zesendertig keer hoger dan de verkoop van energiedranken. Vorig jaar vertegenwoordigde de koffieverkoop echter 12 miljard dollar, tegenover 9 miljard dollar voor energiedranken. Bovendien groeien energiedranken de volgende vijf jaar twee keer zo snel dan koffie.”

“De aanwezigheid van cafeïne vormt uiteraard een belangrijke basis voor het succes van de energiedranken,” zegt Ferdman. “Onder meer zijn de energiedranken gemeengoed geworden aan de Amerikaanse universiteiten, waar studenten krampachtig op zoek zijn naar hulpmiddelen om hun tekort aan slaap te helpen opvangen. Maar ook worden de energiedranken door de marketing intensief naar voor geschoven als een alternatief voor de ochtendkoffie, terwijl in de avond kan gekozen worden voor een variant met alcohol. Journalist Murray Carpenter, auteur van het boek ‘Caffeinated’, heeft eerder al duidelijk gemaakt dat de Amerikanen een lange traditie hebben in het mengen van alcohol en cafeïne.”

“Volgens Jonas Feliciano, analist bij Euromonitor, is de drankenconsument niet meer louter op zoek naar een smaak, maar streeft hij naar een bredere beleving,” zegt Roberto Ferdman nog. “Volgens consulent Canadean moet er bovendien rekening worden gehouden met een macho-effect. Het lijkt veel Amerikanen immers stoer om de hele nacht wakker te kunnen blijven en te kunnen blijven feesten. Ongeacht die achterliggende redenen, kan het succes van de energiedranken alleen maar worden vastgesteld. De energie heeft zelfs tot spin-offs, zoals de markt van de energy-shots, aanleiding gegeven. Bovendien probeert de sector met nieuwe variaties zoveel mogelijk demografieën te bereiken.” (mah)

Meer