Het ontwaken van de ‘mentaal gestoorden’ of hoe een boycot de Marokkaanse marktleiders in de problemen brengt

Sinds 20 april worden in Marokko 3 basisproducten geboycot, nadat tot zo’n actie werd opgeroepen in de sociale media. Het gaat om 3 merken die marktleider zijn in hun segment en die rechtstreeks of onrechtstreeks banden hebben met het koningshuis van Mohamed VI.

Eerst is er het melkmerk ‘Centrale’, dat eigendom is van de groep Danone en waarvan het industriële consortium van koning Mohammed VI 5% van de aandelen bezit. Dan is er het mineraalwatermerk ‘Sidi Ali’, dat eigendom is van de familie van Miriem Bensalah-Chaqroun, die voorzitter is van de Marokkaanse werkgeversorganisatie. Tenslotte is er de keten van benzinestations Afriquia. Die is eigendom van Aziz Ajanuch, de minister van Landbouw en Visserij  en een intieme vriend van de koning.


© Screenshot YouTube

80% volgt de boycot op

Uit een peiling blijkt dat zo’n 80% van de bevolking de boycot respecteert als protest tegen de prijsstijgingen en de oligopolies, een moeilijke term die aanduidt dat een product of dienst door slechts enkele grote aanbieders wordt aangeboden.

De betrokken merken zien niet enkel hun omzet verminderen, zowel Danone als Afriquia moesten maandag elk een verlies van bijna 6% incasseren op de beurs.

Hoewel Marokko geen organisaties telt die op structurele wijze de belangen van de consumenten verdedigen en ook de lokale pers amper over de boycot rapporteert (de drie merken zijn dan ook grote adverteerders in die media), is de actie zo’n succes dat vele politici zich verplicht voelen tussen te komen.

Grote kortingen halen niets uit

Een poging om de producten nu met grote kortingen aan de bevolking te slijten, lijkt ondertussen mislukt. In de supermarkten van de keten  Marjane (tevens eigendom van het consortium van Mohamed VI) bleven zowel de melk ‘Centrale’ als het water ‘Sidi Ali’ zo goed als onaangeroerd.

Ook een Marokkaans gebruik om bij een kopje koffie een flesje water te serveren ondervindt de gevolgen van de boycot. Klanten vragen expliciet om ander water dan ‘Sidi Ali’. 


© Screenshot YouTube

‘Landverraders’ en ‘mentaal gestoorden’

De bedrijven zelf communiceren voorlopig niet over de impact van de boycot op hun activiteiten. Een directielid van de Groep Danone noemde de mensen die deelnemen aan de boycot ‘landverraders’. Danone heeft zich ondertussen via een Facebookbericht van die uitspraken gedistantieerd.

Dan is er nog  de minister van Economie Mohamed Boussaid, die de organisatoren van de boycot ‘mentaal gestoorden’ noemde.

“We moeten Marokkaanse bedrijven en hun producten steunen, in tegenstelling tot wat sommige” Mdawikh “(idioten) doen. Die roepen op tot een boycot van Marokkaanse bedrijven, die mensen tewerkstellen en belastingen betalen.”

De anti-regeringskrant Ajbar al Yaum publiceerde maandag een editoriaal met als titel “Het ontwaken van de mentaal gestoorden’ en benadrukte dat ‘de mentaal gestoorden vooral diegenen zijn die geloven in de hervormingsbeloftes van politici’.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20