Het nieuwe favoriete hebbeding van de superrijken: een wapenschild

De rijken der aarde hebben een nieuw statussymbool, en wel eentje met een eeuwenoude geschiedenis: een familiewapenschild. Waarnemers zien twee factoren die de opmars van het wapenschild verklaren: de toenemende interesse in familiestambomen en… Game of Thrones.

Dat een wapenschild niks nieuws is, wordt al duidelijk uit de officiële Nederlandstalige term ervoor: heraldiek. Het gebruik dateert terug tot de twaalfde eeuw, toen edelen letterlijk symbolen op hun wapens en schilden aanbrachten.

Zonder er cijfers op te kunnen plakken, maakt de Britse krant The Times melding van toenemende interesse vanuit de VS, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Dat zijn regio’s waar heel wat nieuwe rijkdom ontstaat, en er ook geen regels gelden voor het creëren van een wapenschild. In het VK, bijvoorbeeld, waken instanties als het College of Arms (Engeland) en het Court of Lord Lyon (Schotland) erover dat enkel de ‘juiste’ families een wapenschild krijgen.

Briefpapier en jachten

Een van de erkende Britse ontwerpers van wapenschilden, Downey, ziet dat de superrijken de familiewapenschilden laten ontwerpen om op briefpapier te laten zetten of om hun jacht mee te versieren. Downey zag de afgelopen 5 jaar het aantal aanvragen voor een wapenschild verdubbelen. Zowat 40 procent van de aanvragen komt van overzee, tegen 20 procent voordien.

Sommige bestellingen gaan ook verder dan rijken die een wapenschild als familie-erfstuk willen. Sommigen laten ook wapenschilden ontwikkelen voor hun bedrijf. Een bekend voorbeeld is Amazon-oprichter Jeff Bezos, die voor zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin een wapenschild liet ontwerpen.

Het wapenschild van Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos
Meer