Het grote fiasco van waterstoftreinen in Duitsland

Waterstoftreinen werden met veel bombarie aangekondigd. De voertuigen moesten vervuilende dieselmachines in de regio Frankfurt in Duitsland vervangen. Vandaag de dag zijn ze vooral een bron van problemen voor het lokale openbaar vervoerbedrijf. Ontslag van machinisten, vervanging door dieselbussen en locomotieven, vertraagde leveringen: alles gaat mis.

Waarom is dit belangrijk?

Kan waterstof een goede brandstof zijn? Daarover bestaat discussie. Volgens de voorstanders stoot H2 geen broeikasgassen uit (bij gebruik in een brandstofcel) en zou het een optie zijn om motoren van treinen, bussen of zelfs schepen te vervangen. Volgens de tegenstanders kan de productie ervan vervuilend zijn en zou het onzinnig zijn als het op een schone manier wordt geproduceerd: dan kunnen we net zo goed direct hernieuwbare energie gebruiken om de batterijen van elektrische voertuigen op te laden, beweren zij.

De feiten: Veel complicaties op het spoorwegnetwerk in de regio Frankfurt.

  • Aan het begin van dit jaar moesten de treinen regelmatig worden vervangen door bussen, en dat telkens voor periodes van meer dan twee weken. Het gaat om problemen met brandstofvoorziening, meldt Wattisduurzaam, een website gespecialiseeerd in nieuwe energiebronnen.
  • Deze situatie dwingt het openbaar vervoersbedrijf Start om extra diesellocomotieven te huren om de uitval op te vangen.
  • Maar daar ontstaat het volgende probleem: de machinisten moeten veel trainingen volgen om met de nieuwe locomotieven te leren rijden, naast hun normale werktijden. Ze moesten in korte tijd leren rijden met vier verschillende voertuigen, meldt het lokale medium Hessenschau.
    • Veel machinisten waren hier niet blij mee. Vorige week nam een dozijn machinisten ontslag.
    • Het resultaat: de afgelopen twee weken moesten veel ritten worden geannuleerd wegens personeelstekort. Vaak gebeurde dit zelfs op het laatste moment wanneer een machinist ziek werd.
    • Het bedrijf verzekert dat ze al vervangers hebben gevonden en dat de prestaties vanaf nu betrouwbaarder zullen worden.

Terugblik: Ook een probleem met de treinen.

  • De aanwezige falende treinen zijn slechts een deel van het probleem. Ook de afwezige treinen maken het ingewikkeld.
  • Start had namelijk 27 treinen besteld – ze zouden de grootste vloot waterstoftreinen ter wereld krijgen. Alstom kreeg de openbare aanbesteding (ter waarde van 500 miljoen euro) in 2020. Eind 2022 zouden ze allemaal in gebruik moeten zijn genomen, maar uiteindelijk reden er tegen die tijd slechts twee treinen op het netwerk.
    • Op de vier bediende lijnen van het bedrijf is slechts één lijn momenteel bedekt met waterstoftreinen.
  • Tot nu toe zijn er volgens Hessenschau slechts 11 treinen geleverd. De rest laat nog steeds op zich wachten en Alstom blijft de levering uitstellen. Volgens het laatste nieuws is de levering gepland voor het derde kwartaal.

Technische specificaties: De treinen hebben een bereik van 1.000 kilometer met twee waterstoftanks met een gezamenlijk gewicht van 250 ton. Ze hebben een topsnelheid van 140 kilometer per uur en bieden plaats aan 160 passagiers.

Het detail: Ecologisch?

  • De diesellocomotieven blijven dus op het netwerk rijden (naast de extra diesellocomotieven die worden ingezet), terwijl de waterstoftreinen die ze moeten vervangen nog niet zijn gearriveerd. Dat is een eerste bron van vervuiling.
  • Bovendien is de waterstof die wordt gebruikt, geproduceerd door de lokale chemische industrie, niet “groen”, benadrukt Wattisduurzaam.
    • Ter herinnering, groene waterstof wordt geproduceerd via elektrolyse met behulp van hernieuwbare energie. Maar waterstof kan ook worden verkregen uit verwarmd methaan, wat een zeer vervuilende methode is.
  • De gespecialiseerde website vraagt zich af of het niet verstandiger zou zijn om oplaadbare batterijtreinen te gebruiken ter vervanging van dieselvoertuigen, vooral voor korte afstanden zoals in Frankfurt. De traditionele trein, die wordt gevoed via bovenleidingen, is nog efficiënter, maar de installatie van een volledig bekabeld netwerk is kostbaar, geeft de website toe. Bedrijven zouden echter ook kunnen overwegen om niet het hele netwerk van bovenleidingen te voorzien en delen zonder kabels te laten waar de trein kan rijden met behulp van de batterij, oppert Wattisduurzaam.

Het falen van waterstoftreinen is geen directe diskwalificatie – bijna alle nieuwe technologieën hebben opstartproblemen – maar deze opstartproblemen moeten dienen als een les voor andere spoorwegexploitanten die waterstoftreinen overwegen als alternatief voor de installatie van bovenleidingen. De waterstofinfrastructuur is namelijk ook niet zo eenvoudig.

Wattisduurzaam.nl

(kg)

Meer