Het geheim van Zara’s succes: slimme voorraden

Zara-eigenaar Inditex is een van de opmerkelijkste stijgers op de Europese beurzen, na sterke kwartaalcijfers. Het Spaanse mode-imperium bewijst dat modewinkels ook in coronatijden winst kunnen maken.

Inditex boekte tussen mei en juli een nettowinst van 214 miljoen euro en knoopt zo meteen weer aan met groene cijfers. In het vorige kwartaal maakte het Spaanse concern voor het eerst in jaren verlies. Dat had alles te maken met de lockdowns. Inditex moest als gevolg van de coronapandemie duizenden winkels van Zara, Bershka en Pull & Bear tijdelijk gesloten houden. Meer dan 1.000 winkels gaan definitief dicht.

Het absolute dieptepunt in de verkoop was de maand april, waarbij de omzet amper 28 procent was van een jaar eerder. Maar inmiddels is er duidelijk herstel. In augustus lag de omzet al op 89 procent van een jaar eerder. Bijna alle winkels zijn weer open en voor de volgende maanden is Inditex optimistisch.

Getagde voorraden

Inditex slaagde erin de kosten in het recentste kwartaal met 21 procent terug te schroeven, wat de groep toeliet om ondanks een zware omzetterugval toch nog een behoorlijke bedrijfswinst (ebitda) van 1 miljard euro te halen.

De kostendaling is deels toe te schrijven aan slim voorraadbeheer. Niet alleen produceert Zara zoveel mogelijk lokaal, de productie wordt ook bijna in realtime afgestemd met de verwachte vraag. Dankzij het gebruik van RFID-tags (radiofrequentie) weet Inditex precies welke kleren er per truck onderweg zijn naar welke winkels, en hoe groot de voorraden per winkel zijn.

‘Flexibiliteit van de toeleveringsketen is cruciaal voor een mooie winstmarge’, stipt Inditex in zijn kwartaalrapport nog eens aan. De modereus doet het tegenwoordig met 19 procent minder voorraden dan voorheen. Inditex startte in 2012 met RFID en hoopt de tags tegen 2022 over de hele groep te gebruiken. Alle producten van de winkelmerken Zara en Massimo Dutti zijn vandaag al uitgerust met de technologie.

‘Op korte termijn zal corona nog steeds wegen op de resultaten, maar het herstel dat we nu zien stemt ons positief voor het aandeel’, schrijven de analisten van KBC in een eerste reactie. ‘Inditex profiteert nog steeds van een competitief voordeel, het gevolg van zijn uniek bedrijfsmodel. Door lokaal te produceren kan het bedrijf snel op elke mogelijke vraag- en modetrend inspelen. Daardoor moeten onverkochte voorraden niet geliquideerd worden tegen hoge kortingen.’

De volgende stap: winkelrekken verbinden met smartphone

De onlineverkoop bij Inditex steeg in het halfjaar februari-juli met 74 procent tegenover een jaar eerder. De groep wil tegen 2022 ruim een vierde van de omzet uit onlineverkoop genereren. Maar dat hoeft niet ten koste van de fysieke winkels te gaan. Meer nog: de bakstenen vestigingen zullen een nog exclusievere uitstraling krijgen en moeten dienen als ’trekkers’ van de onlineverkoop. En ze zullen dienen als lokale voorraadplaatsen voor kledij die via internet besteld wordt.

Inditex wil volgend jaar de volledige sprong wagen naar het Inditex Open Platform (IOP), een IT-platform dat de grenzen tussen fysiek en online nog verder moet doen vervagen. Zo zal de klant via de smartphone in realtime kunnen checken of een kledingstuk in de rekken van zijn of haar favoriete winkel hangt, en dat online kunnen reserveren om later op de dag af te halen. ‘De winkel en online zullen elkaar versterken’, vat Inditex de retailtoekomst samen. ‘Het wordt een eengemaakte klantenervaring.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.