Diageo overweegt herstructurering; speculaties over een mogelijke verkoop van Guinness


Key takeaways

  • Een verkoop van Guinness alleen al zou aanzienlijke inkomsten kunnen genereren, naar schatting meer dan 10 miljard dollar.
  • De strategische richting van Diageo is de afgelopen jaren verschoven, van bier naar sterke dranken zoals tequila.
  • Ondanks deze verschuiving is Guinness een lichtpuntje voor Diageo en heeft het bijgedragen aan een indrukwekkende stijging van 18 procent in de wereldwijde biervolumes tijdens het boekjaar dat eindigde in juni.

Diageo overweegt mogelijk een aanzienlijke herstructurering van zijn portfolio, mogelijk met de verkoop of verzelfstandiging van bekende merken zoals Guinness en Cîroc. Bronnen suggereren dat het bedrijf ook zou kunnen overwegen om zijn belang in LVMH’s drankendivisie Moët Hennessy te verkopen of te vergroten. Alleen al de verkoop van Guinness zou aanzienlijke inkomsten kunnen genereren, meer dan 10 miljard dollar (9,5 miljard euro) schat Bloomberg. Diageo weigerde commentaar te geven op deze geruchten, maar speculaties over een mogelijke verkoop van Guinness doen al enige tijd de ronde.

De strategische richting van Diageo is de afgelopen jaren verschoven, van bier naar sterke dranken zoals tequila. Deze verschuiving is duidelijk zichtbaar in beslissingen uit het verleden, zoals de verkoop van hun meerderheidsbelang in Red Stripe aan Heineken in 2015 en het afstoten van brouwerijen in Afrika. Deze strategie is gericht op het creëren van een wendbaarder en efficiënter “asset-light” bedrijfsmodel.

Guinness als lichtpunt voor Diageo

Ondanks deze strategische focus is Guinness naar voren gekomen als een lichtpuntje voor Diageo, door bij te dragen aan een indrukwekkende stijging van 18 procent in de wereldwijde biervolumes tijdens het boekjaar dat eindigde in juni. Innovaties zoals Nitrosurge en de groei van Guinness 0.0, nu het leidende alcoholvrije biermerk in het Verenigd Koninkrijk, hebben gezorgd voor een aanzienlijke omzetgroei in Groot-Brittannië, tot 30 procent.

Investeringen in Guinness

Om aan deze stijgende vraag te kunnen blijven voldoen, investeert Diageo fors in de productie van Guinness. Een nieuwe 200 miljoen euro koolstofneutrale brouwerij is momenteel in aanbouw in Kildare, Ierland. Daarnaast is er 30 miljoen euro geïnvesteerd in de St James’s Gate Brewery om de productie van Guinness 0.0 te verhogen.

Het merk nu verkopen zou door Diageo CEO Debra Crew en CFO Nik Jhangiani waarschijnlijk worden gezien als een riskante zet. Naar verluidt zijn ze ook de groeidoelstellingen van de groep aan het herzien vanwege de afkoelende vraag naar sterke dranken in belangrijke markten zoals China en de VS. Desondanks handhaaft Diageo momenteel haar prognose van 5 procent-7 procent jaarlijkse groei op de middellange termijn, hoewel de autonome omzet vorig jaar met 0,6 procent daalde. Sinds Crew ongeveer 18 maanden geleden werd benoemd, is de aandelenkoers van Diageo met ongeveer 27 procent gedaald. Het bedrijf zal volgende maand zijn fiscale resultaten voor het eerste halfjaar bekendmaken.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.