HEMA duikt diep in het rood in coronajaar

HEMA heeft vorig jaar bijna 215 miljoen euro verlies geleden, bijna 100 miljoen euro meer dan in 2019. Dat komt volgens de Nederlandse retailketen door de gevolgen van Covid-19 en herkapitalisatie- en financieringskosten. 

HEMA noemt 2020 ‘een van de meest uitdagende jaren’ uit de geschiedenis van het bedrijf. De winkelsluitingen door corona zorgden er vorig jaar voor dat de netto-omzet met 15,5 procent daalde tot 1,1 miljard euro. Alleen in 2018 werd er een nog groter verlies geleden, van 233 miljoen euro.

Optimistisch over toekomst

Mede door een uitbreiding van de logistieke capaciteit en de inzet van winkels als lokaal magazijn verdubbelde HEMA daarentegen wel de omzet van e-commerce. Ook de omzet die het warenhuis met partners zoals Wehkamp, Jumbo, Franprix en Géant/Casino behaalde, is in 2020 verder gestegen.

Ondanks het moeizame jaar, ziet HEMA de toekomst rooskleurig in. ‘In de eerste twee weken na de beperkte heropening van de winkels in Nederland op 28 april jongstleden hebben klanten de weg naar de winkels teruggevonden’, klinkt het. ‘Het aantal bezoekers is door de Covid-19 maatregelen weliswaar nog beperkt, maar de omzet in de winkels ligt boven de resultaten in dezelfde periode in 2019. Hiermee is een mooie eerste stap gezet, die vertrouwen geeft voor de toekomst.’

Nieuwe CEO

Daarnaast heeft aankomend CEO Saskia Egas Reparaz in de afgelopen maanden in nauw overleg met de Raad van Commissarissen een nieuw managementteam samengesteld dat ‘vanaf 1 juni aan de nieuwe HEMA-strategie gaat werken’. Reparaz volgt Tjeerd Jegen op, die na zes jaar afzwaait.

Reparaz was tot voor kort de grote baas van Etos, de drogisterijketen van de Nederlandse winkelgroep Ahold Delhaize. Ze begon achter de kassa bij een Amsterdamse Albert Heijn en stroomde in de loop der jaren door binnen de supermarktketen.

(jvdh)

Meer