Handleiding: een werk-privébalans

 

Het is voor een heleboel jonge mensen die goed te overzien wat je als volwassene allemaal moet doen, en uiteraard ook in balans moet houden, wanneer je niet alleen een gezin moet runnen, maar daarnaast ook nog een baan hebt die het nodige van je vraagt. Je wilt immers je kinderen niet te kort doen, je familie en vrienden blijven zien en ook je werk zo goed mogelijk uit blijven voeren. Uiteraard mag je je eigen persoon in dit verhaal evenmin vergeten waardoor je ook nog eens op je gezondheid, lichamelijke – en geestelijke conditie moet letten.

Goede balans tussen werk en privé

Door te veel hooi op je vork te nemen, of door bepaalde aspecten te verwaarlozen, kun je dan ook als snel uit balans raken en voor talloze problemen komen te staan. Het vinden van de juiste balans tussen je werk en je privéleven is om die reden dan ook essentieel. Hierbij zul je met jezelf in discussie moeten gaan of je het allemaal wel aan kunt en of je in staat bent om alles wat belangrijk is in evenwicht te brengen zodat je een gelukkig en bevredigend leven kunt leiden. Om je te helpen om dit doel bereiken, hebben we hieronder een aantal van de nuttige tips en adviezen verzameld die eraan bij kunnen dragen dat de balans tussen je werk en privéleven op peul blijft. Na het doorlezen van de tips en adviezen kun je dan direct aan de slag om je leven weer o[p rode te krijgen.

Het beheren van je tijd

  • Het meest baanbrekende advies dat je waarschijnlijk zul gaan krijgen, op het gebied van het beheren van je tijd, is dat je aan je prioriteiten voldoende tijd dient te besteden als je van mening bent dat deze ook werkelijk op de eerste plaats komen. Om dit doel te bereiken kun je onder andere een weekplan maken en behulp van verschillende kleuren in kaart brengen wat je prioriteiten zijn gedurende deze periode. Je geeft dan aan hoeveel tijd je aan elke prioriteit wilt gaan besteden. Je kunt bijvoorbeeld een verdeling maken tussen zaken die te maken hebben met:
    • lichaamsbeweging
    • werk,
    • tijd met je gezin,
    • tijd met vrienden,
    • tijd voor jezelf
    • huishoudelijke taken
    • Om te beginnen dien je dan steeds de belangrijkste taken uit te voeren die bovendien het minst gevoelig zullen zijn voor enige flexibiliteit. Voor veel mensen zal dit bijvoorbeeld hun werk en gezinsactiviteiten zijn. Door efficiënt te werk te gaan, kun je vaak wat extra tijd vrijmaken die je weer kunt besteden om aan je andere prioriteiten wat meer aandacht te geven. Je kunt er ondermeer voor kiezen om één dag speciaal voor werkgerelateerde zaken aan te houden (op deze dag staan dan alle andere activiteiten op een laag pitje), terwijl je op een andere dag je juist niet af laat leiden door zaken die met je werk te maken hebben.
  • Het probleem om alle prioriteiten in één etmaal te passen, zal voor de meeste mensen wel erg bekend zijn. Door je dag eerder te beginnen, kun je vaak een paar extra uren aan je dag toevoegen. Je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om een uur eerder wakker te worden en, nog voordat de rest van je gezin is ontwaakt, rustige tijd de tijd nemen om bepaalde taken te voltooien. Uiteraard moet je dit wel aan kunnen en niet aan het einde van de dag voor Pampus op de bank hangen.
  • Om toch de nodige tijd, naast je drukke baan, vrij te maken voor hobby’s, liefhebberijen en uiteenlopende relaties, kun je een minder lange variant van een bepaalde activiteit inlassen. Dit is weliswaar minder ideaal, maar een uitstekende oplossing in periodes dat je het enorm druk hebt. Zo zou je waarschijnlijk, onder ideale omstandigheden, het liefst uitgebreid gaan dineren met je lief, maar in tijden van grote drukte kan een dergelijke afspraak prima worden vervangen door een uitgebreide koffiepauze. Je blijft in dit geval toch aandacht aan elkaar geven, en tijd vrijmaken om aan de relatie te werken, in plaats van dit alles voor een bepaalde tijd op een uitermate laag pitje te zetten (met waarschijnlijk veel frustraties tot gevolg). Maar ook als je het even te druk hebt om uitgebreid te gaan sporten, kun je deze activiteit vaak vervangen door bijvoorbeeld een kortere tijdspanne te gaan hardlopen. Je bent dan immers toch bezig met lichaamsbeweging zonder dat je werk, of andere verplichtingen, daar onder hoeft te leiden.
  • Een heleboel mensen zijn ervan overtuigd dat ze veel tijd kunnen winnen door te gaan multitasken. Helaas is niets minder waar want door meerdere taken tegelijkertijd uit te gaan voeren, loop je de kans om de draad kwijt te raken en daardoor weer extra tijd kwijt te zijn om alles weer in het gareel te krijgen. Bij voorkeur probeer je dan ook zoveel mogelijk om multitasken te verminderen of dit helemaal elimineren. Zo richt je je aandacht maar op één taak en kun je beter geconcentreerd blijven. Het werk zal dan ook vaak veel eerder zijn voltooid. Multitasken werkt in de regel juist averechts.
  • In plaats van te gaan multitasken, kun je beter op zoek gaan naar taken die elkaar op bepaalde gebieden overlappen. Een goed voorbeeld: wanneer je de zorg hebt voor een kind en daardoor niet echt aan een hobby kunt beginnen. Je ben dan wel vaak in de gelegenheid om interessante vogels te spotten in je achtertuin, het park of de vrije natuur. Vaak vinden kinderen het namelijk ook leuk om naar dieren te kijken, zeker als je dit samen kunt doen en er wat informatie over kunt geven.
  • Er zijn massa’s mensen die besluiten om pas op latere leeftijd echt te gaan leven. Deze mensen gunnen zichzelf pas na hun pensioen, wanneer hun kroost is uitgevlogen of als ze voldoende carrière hebben gemaakt, de tijd om van het leven te gaan genieten. Wanneer je dit doet, dan loop je echter de kans dat je een groot aantal interessante dingen misloopt die het leven van een jongere te bieden heeft. Bovendien kan je gezondheid op latere leeftijd roet in het eten gooien zodat er van genieten alsnog weinig, of zelfs niet meer, terechtkomt. De dagen, die tijdens je werk vaak te kort leken, lijken in dat soort situaties juist eindeloos lang te duren. Het is om die reden goed dat je een goede middenweg weet te vinden tussen verplichtingen die op je wachten en het leven waar je van kunt genieten.

De tijd nemen voor jezelf

  • Het is altijd van groot belang om te onthouden dat je vrije tijd geen tijd hoeft te zijn die je nog beschikbaar bent voor anderen. Met andere woorden, alleen maar omdat woensdagavond nog niet vol staat gepland in je agenda, betekent dat niet per definitie dat je direct ja moet zeggen op het moment dat je vriend je vraagt om samen naar een evenement te gaan. Op dat soort ogenblikken moet je jezelf er even aan herinneren dat een uitnodiging afwijzen gewoon mag. Je hoeft je hier niet schuldig over te voelen alleen omdat je een keer aan jezelf hebt gedacht en de tijd die je voor jezelf wilt gebruiken. Tijdens je vrije tijd kun je immers ook gewoon behoefte hebben aan vrij zijn en even niets om handen hebben.
  • Op het moment dat veel mensen een wat langere periode tijd voor zichzelf hebben, dan voelen velen van hen zich bijna verplicht om momenten te gebruiken om andere dingen gedaan te krijgen, zoals het doen van boodschappen of het plegen van telefoontjes. Toch is het ook essentieel om deze vrije momenten te gebruiken om allerlei stress en spanningen echt te verminderen door iets te ondernemen dat je leuk vindt. Hierbij kun je onder andere denken aan het volgen van een yogales en je hoofd even helemaal leeg te maken of gewoon te genieten van een luchtig televisieprogramma, een heerlijk ijsje of koffieafspraak met een vriend, het spelen met je huisdier, de stilte in een bibliotheek of op jacht gaan naar bijzondere schatten in een kringloopwinkel bij je in de buurt. Zelfs als je langere tijd vrij hebt, hoef je je helemaal niet schuldig te voelen als je niet voortdurend actief bezig bent met het doen van klusjes.
  • Reserveer wat tijd voor jezelf in de vroege avond. Op die manier geef je jezelf immers de kans om bijvoorbeeld gaan sporten, op bezoek te gaan bij familie of vrienden of zelf een heerlijke maaltijd te bereiden. Door de uren tussen 17.00 uur en 19.00 uur voor jezelf te reserveren, heb je even de tijd om te spannen (zeker als je later op de avond nog verder wilt werken). Door ervoor te kiezen om eerst al je werkzaamheden af te ronden, of zelfs alleen de belangrijkste taken uitvoert die op je prioriteitenlijstje staan, dan zullen deze uren voorbij vliegen. Pas (te) laat op de avond zul je dan in de regel pas stoppen met je bezigheden en je realiseren dat je helemaal geen plannen had om te gaan sporten, met iemand af te spreken of zelfs een maaltijd te bereiden. Het enige waar je voor bent gaan zitten, is het afmaken van je werk om aan het einde van de avond helemaal uitgeput te zijn. De spanningen en stress heb je dan dus niet van je af kunnen zetten en dat zal na verloop van tijd je productiviteit zeker niet ten goede komen.
  • Tijdens je lunchpauze4 kun je snel een broodje eten en dan weer direct aan het werk gaan. Deze tijd kun je echter ook goed gebruiken om een aantal leuke dingen te gaan doen, zoals een bezoekje4 brengen aan een markt of winkel in de buurt, een wandeling maken door het park of een boek lezen. Op die manier kun je even ontspannen en na de lunchpauze weer fris en fruitig (en doorgaans veel productiever) weer aan de slag gaan.
  • Zelfs op momenten dat je het extreem druk hebt op je werk, is het goed om je er regelmatig aan te herinneren dat je voldoende tijd over moet houden voor leuke dingen. Met andere woorden: je moet je nog kunnen verheugen op het doen van leuke dingen die niets met je werkzaamheden te maken hebben. Nieuwe energie opdoen is immers van cruciaal belang om productief te blijven op de werkvloer. Om tijd vrij te kunnen maken om je te ontspannen, is echter een combinatie van timemanagement (beslissen op welk ogenblik je andere werkgerelateerde zaken gedaan kunt krijgen, je vooruit kunt werken op momenten dat de mogelijkheid zich aandient (zodat je later meer tijd overhoudt) en het opstellen van een to-do lijst.

Een sociaal leven onderhouden

  • Hoewel je over het algemeen de leuke activiteiten voor het weekend reserveert, is het goed om toch minimaal één plezierige activiteit ergens in de loop van een werkweek in te plannen. Op die manier zul je namelijk beter in staat zijn om je werk even uit je gedachten te zetten en bovendien heb je zo iets leuks om naar uit te kijken. Ook zul je merken dat, wanneer je in de loop van de week, al wat stoom af kunt blazen je veel sterker in je schoenen staat en aanzienlijk productiever kunt zijn (ook op werkdagen die later in de week vallen)
  • Je kunt bepaalde sociale activiteiten, die keer op keer terugkeren, inplannen in je rooster. Hierbij zou je onder andere kunnen denken aan: een maandelijkse bijeenkomst van de boekenclub waar je lid van bent of het wekelijkse etentje met je vader en moeder. Door ook dit soort steeds terugkerende activiteiten in je agenda te zetten, zul je namelijk beter in staat om allerlei andere zaken hier omheen te plannen> Zo zul je dus niet alle andere (sociale) activiteiten rondom je werkzaamheden heen bouwen en zal je werk minder prominent aanwezig zijn in je leven.
  • Reserveer zo nu en dan ook de nodige tijd voor jezelf. Op het ogenblik dat je een avond reserveert voor leuke activiteiten die je Damen met familie en/of vrienden wilt ondernemen, dan zul je doorgaans een veel hogere productiviteit weten te behalen in de loop van een werkdag. De gedachten dat er iets leuks op je wacht nadat je je werkzaamheden uit hebt gevoerd, werkt namelijk erg stimulerend voor een heleboel mensen.

Goed werkmanagement is essentieel

  • Door vrijwel geen enkele werkgever kun je worden verplicht om enorm lange dagen te maken, van bijvoorbeeld 11 uur achtereen werkzaamheden voor hem, of haar te blijven verrichten. Alleen als dit bij de wet is bepaald, zou je je bij een dergelijke lange werkdag neer kunnen leggen. Op het moment echter dat blijkt dat je in deze 11 uur een gelijke productiviteit laat zien als wanneer je een achturige werkdag zou hebben, dan zal je werkgever daar zelfs meer van onder de indruk raken. Bij voorkeur zorg je er dus voor dat je zoveel mogelijk werk verzet op de momenten dat je je op de werkvloer bevindt en laat je de rest van de taken liggen voor de dag die komen gaat. Op een zeker ogenblik zal je productiviteit immers niet veel verder meer oplopen omdat je gewoonweg te moe, of niet voldoende geconcentreerd meer, bent.
  • Indien je mensen kunt bewegen om, samen met jou, op een bepaalde tijd te beginnen met werken, dan is de kans behoorlijk groot dat dit ook echt gaat lukken. Je kunt beginnen met zaken voor jezelf op een rijtje te zetten en dit vervolgens te bespreken met de mensen die je nodig hebt om de klus geklaard te krijgen. Samen kunnen jullie dan de planning maken en de opdrachten verdelen die in de loop van de dag gedaan dienen te worden door een bepaald persoon. Ook kun je je collega’s laten weten tot wanneer je die dag uiterlijk wilt blijven werken, en dus tot welk tijdstip er nog een beroep op je hulp gedaan kan worden. De manier van werken kun je geleidelijk invoeren door steeds weer een nieuwe collega te benaderen. Langzamerhand kun je zo dus al je collega’s vertrouwd maken met deze werkwijze en kan iedereen op tijd zijn werk neerleggen en naar huis gaan.
  • Indien je jezelf betrapt op het feit dat je nog steeds op je werk bent, terwijl je daar eigenlijk al lang niets meer te doen had, dan is het zaak om op zoek te gaan naar een reden om te vertrekken. Als reden zou je onder andere aan kunnen voeren dat je lid bent geworden van een leuke vereniging, je opgeven voor een cursus of workshop of een afspraak die je hebt gemaakt met familie of vrienden. Van tevoren al plannen maken en activiteiten in je agenda zetten, geeft je immers een goede reden om niet op het werk rond te blijven hangen terwijl er eigenlijk niets meer voor je te doen is.
  • Om zo efficiënt mogelijk aan het werk te kunnen gaan, is het zaak om aan het begin van een werkdag al op een rijtje te zetten wat er op welk moment van de dag moet gebeuren. Je kunt dan voor jezelf ook bepalen wanneer je weer naar huis kunt gaan en je dus op andere zaken kunt richten. Door goed te weten wat er allemaal gedaan moet worden op een dag, en te weten welke zaken prioriteit hebben, hoef je niet eerst uren bezig te zijn met allerlei onbenullige klusjes om aan het einde van de dag je nog in allerlei bochten te moeten wringen om essentieel zaken afgerond te krijgen. Belangrijke dingen hoeven dan dus niet in de laatste twintig minuten van je werkdag te worden gepropt om maar op tijd naar huis te kunnen gaan. Met andere woorden: door je werkdag goed te plannen en te sturen, voorkom je dat je aan het einde van de dag nog snel iets belangrijks af moet handelen en dus langer op je werk moet blijven rondhangen.
  • Soms kun je het gevoel hebben dat je wordt omringd door bergen werk, maar eigenlijk heb je jezelf helemaal ingesloten met allerlei taken. Om die reden is het dan ook zaak om je bewust te worden van belang voldoende tijd te nemen om te ontspannen voordat je aan de slag gaat, maar ook na je werk of tijdens je lunchpauze. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door iemand te bellen die je even een duwtje in de goede richting kan geven, zoals je moeder of je beste vriend. Deze persoon kun je dan vragen hoe het met hen gaat. Het is dus niet de bedoeling dat je met deze mensen over je werk gaat praten. Even je focus niet op je taken richten kan namelijk erg opbeurend werken. De kans dat je in de loop van je werkdag je concentratie verliest (bijvoorbeeld omdat je nog iets met je moeder wilde bespreken) zal op die manier een stuk kleiner worden. Je productiviteit zal hier absoluut door verbeteren.
  • Bepaal een aantal hoogtepunten van die graag zou willen zien op een perfecte dag. Hierbij dien je na te gaan welke dingen je echt leuk vindt om te doen, wat is absoluut noodzakelijk voor je zal zijn om gedaan te krijgen en welke hulpmiddelen of extra’s het voltooien van je verplichte taken gemakkelijker zouden maken. Sommige mensen zullen genieten van aromatherapie op het moment dat ze hun papieren ordenen, terwijl een ander juist liever een stuk gaat hardlopen. Voor iedereen zal dit dus anders zijn waardoor je echt zelf uit moet gaan zoeken wat jou kan helpen en hoe je deze hulpmiddelen in je dag in kunt plannen.

Genieten van het weekend en de vakantie

Een weekend en vakanties zijn ideale momenten om je eigen energielevel weer op te laden. Bij voorkeur bewaar je dan ook niet alle klusjes van heel de week voor het weekend, of plan je juist die enorme klus in een vakantieperiode. Beter kun je allerlei huishoudelijke taken verspreiden over de dag van de week zodat je in het weekend meer tijd voor jezelf overhoudt. Wanneer het echt niet anders kan, kun je een bepaalde taak ook als eerste uitvoeren op zaterdagochtend, maar maak dat liever geen gewoonte van. Op die manier hoe je je kostbare vrije tijd immers niet op te offeren aan dit soort taken. Het weekend of een vakantie dien je te gebruiken om je lichaam en geest te ontspannen en nieuwe krachten op te doen voor de periode van hard werken die absoluut weer op je staat te wachten zodra je bent teruggekeerd op de werkvloer.

  • Reserveer een bepaalde tijd in het weekend, maar in ieder geval een paar uur, voor dingen die niet gerelateerd zijn aan je werk. Zo kun je bijvoorbeeld je computer en telefoon uitzetten en iets fysieks of creatiefs gaan doen dat je echt leuk vindt. Je kunt bijvoorbeeld gaan hardlopen, een film kijken of met je gezin een flinke wandeling maken door de vrije natuur. Zo zal je geest een beetje meer worden verfrist en een net wat scherper zijn aan het einde van het weekend. Je kunt je werkweek dan ook vaak weer fris en fruitig beginnen en dat zal je productiviteit absoluut ten goede komen.
  • Het weekend wordt door veel mensen op twee manieren bekeken: ze kijken immers uit naar deze vrije dagen als hun werkweek net weer is beginnen, maar daarentegen vinden ze het vervelend als ze tijdens deze kostbare vrije tijd zich op hun werk hebben moeten richten. Vaak zullen deze mensen ervoor kiezen om een activiteit uit te gaan voeren waarbij ze niet echt na hoeven te denken, en waarbij ze zich toch kunnen ontspannen. Voor hen voelt het dan toch alsof ze een volledig weekend hebben gehad, maar tevens zijn ze ook weer goed voorbereid op de werkweek die voor de deur staat.
  • Op vakantie gaan is de ideale manier om te ontspannen en je mentaal te verrijken. Je lichaam zal bovendien ook de nodige rust hebben gekregen zodat je na de vakantieperiode weer helemaal opgeladen en uitgerust op je werk kunt verschijnen. Op het moment dat je je gelukkiger voelt, zul je ook beter in staat zijn om meer gefocust te werken. Je productiviteit zal hier absoluut door verbeteren.***
  • Veel banen zijn helaas niet echt geschikt om carrière te kunnen maken, zelfs niet als je van tevoren je loopbaan zorgvuldig uit hebt gestippeld. Maar dat is absoluut geen reden om helemaal geen poging te wagen om hoger op te komen. Het overigens niet alleen belangrijk voor je werkgever, maar uiteraard ook voor jezelf, als je je probeert te ontplooien. Zaak is echter wel dat je de mogelijkheden benut om voldoende tot rust te komen, bijvoorbeeld tijdens een vrij weekend of een vakantie. Je kunt dan immers weer fris en fruitig aan de slag zodra je terugkomt op de werkvloer. Om die reden is het goed dat je niet alleen duidelijke afspraken maakt over de hoogte van het salaris dat je gaat verdienen, maar ook over de vrije dagen die je op kunt nemen in een bepaalde periode. Daarbij komt verder dat je ook echt je vrije dagen op moet nemen en deze gebruiken om je energielevel weer op te krikken. Bij voorkeur wacht je dan ook niet met vrij nemen tot er een ideaal moment op je werk is aangebroken, zeker niet als je niet snel tot overeenstemming kunt komen met je werkgever en/of collega’s ten aanzien van het plannen van vrije dagen en vakanties. In dat soort situaties kun je beter niet vragen wanneer je vrije dagen ingepland kunnen worden, maar wel aangeven wanneer je zelf vrij wilt hebben.
  • Voordat je weggaat voor een vakantie, dan kun je een collega of je werkgever vragen of je regelmatig je e-mails te checken en/of je voicemail te beluisteren tijdens je afwezigheid. In de regel zal het namelijk nodig zijn om tenminste een beetje betrokken te blijven met het reilen en zeilen op de werkvloer. Dit wil echter niet zeggen dat je je voortdurend proactief op dient te stellen en gerust een aantal grenzen mag stellen. Zo zou je onder andere af kunnen spreken dat je op een vast moment van de dag of week deze berichten controleert gedurende je afwezigheid. De meeste werkgevers zullen het namelijk erg prettig vinden als je enkel reageert op urgente zaken en de overige berichten na terugkomst afhandelt
  • Als je niet genoeg vrije dagen hebt om een ​​volledige vakantie op te nemen, dan kun je proberen om zo nu en dag een vrije dag in te plannen zodat je bijvoorbeeld een weekend weg of een korte reis kunt organiseren. Op deze manier om gaan met je vrije dagen lijkt wellicht erg miniem, maar alleen al door een dag of twee vrij te nemen en even de boel de boel te laten kan wonderen doen.

Tijd vrijmaken voor je gezin en familie

  • Je vrije tijd met familie en/of je gezin doorbrengen heeft een heleboel voordelen. Op een aangename manier tijd doorbrengen met mensen die je dierbaar zijn, zal er niet alleen voor zorgen dat je hen kunt helpen, maar ook dat zij je een handje helpen op momenten dat je om een oppas voor je kinderen verlegen zit. Bij familie voelen je kinderen zich vaak op hun gemak en ook jij weet dat ze in goede handen zijn als je een avondje wilt ontstressen. Verder kan familie bijspringen als je onregelmatige werktijden hebt en je een flexibele oppas voor je kinderen zoekt.
  • Wanneer je een baby wilt trainen om heel de nacht door te slapen (in de praktijk wil dit doorgaans zeggen dat je je kindje gewoon te laten huilen gedurende een paar nachten). Die nachten zijn meestal enorm zwaar, maar het resultaat zal je absoluut goed bevallen. Niet alleen weet ik dat je elke dag vanaf een bepaalde tijd kunt doen wat je wilt, zonder dat je kind steeds wakker wordt. Je kunt dan onder andere samen met je partner een romantisch etentje plannen, een inhaalslag maken met het beantwoorden van je e-mailberichten, samen een film kijken en de dag erna genieten van een kindje dat goed is uitgerust en een goed humeur heeft. Een dergelijke slaaptraining wordt echter door veel ouders als controversieel beschouwd, maar voor een werkende ouder, kan het enorm veel rust brengen, Niet alleen zul je veel beter uitgerust zijn, maar ook zal je relatie minder onder druk. Het mes snijdt dus aan twee zijden als je baby je niet elke nacht één of meerdere keren wakker maakt.
  • Op het moment dat je, of je partner, de mogelijkheid hebt om te surfen op het internet op je werk, dan kun je je pauzes prima gebruiken om een aantal online zaken te regelen, zoals het bestellen van een voorraad luiers of allerlei andere dagelijkse boodschappen voor je gezin. Een heleboel online diensten zullen je bovendien een veel gunstiger deal aan kunnen bieden, dan wanneer je je boodschappen in een reguliere winkel gaat kopen. Daarbij komt verder nog dat al je bestellingen gemakkelijk thuis worden bezorgd zodat je niet met je boodschappen hoeft te gaan sjouwen in je vrije tijd.
  • Vandaag de dag maken steeds meer mensen gebruik van de mogelijkheid om flexibel te gaan werken. Flexibele werktijden zijn een voortvloeisel uit de voortdurend verbeterende technologie die ouders in staat stelt om goede werkprestaties te leveren en op hetzelfde moment de zorg voor hun jonge kinderen op zich te nemen. Als werknemer kun je dit altijd bespreken en hem, of haar, de voordelen van deze manier van werken voorleggen. Bij voorkeur zorg je er dan voor dat je concrete voordelen aan kunt halen die zowel voor jou als je baas gunstig uit zullen vallen en je productiviteit absoluut te n goede zullen komen.

Tijd vrijmaken om klusjes te doen

  • Boodschappen in een supermarkt kan in de regel een stuk efficiënter door alleen al een boodschappenlijstje te gebruiken dat je op een logische volgorde op hebt gesteld. Bovendien kun je zo ook veel eenvoudiger gebruikmaken van allerlei kortingen die door winkels aan worden geboden. Indien je met heel je gezin boodschappen gaat doen, en geen last wilt hebben van jengelende kinderen, dan kun je ook de kleintjes al mee laten helpen met boodschappen verzamelen en in de winkelwagen leggen. Wanneer een kind het gevoel heeft dat het je kan helpen, dan zal het minder geneigd zijn om vervelend gedrag te gaan vertonen en dus zul je eerder klaar zijn met je boodschappen.
  • Door je minst favoriete klusje aan het begin van elke week te plaatsen, zul je het gevoel krijgen dat je je taken veel beter in de hand hebt, om maar te zwijgen van het gevoel van opluchting dat je ervaart wanneer je niet meer tegen die ene lastige taak aan hoeft te hikken. Normaal gesproken zul je immers het gevoel hebben aan het einde van de week helemaal opgebrand te zijn, en wanneer je dan ook nog een lastige klus moet gaan uitvoeren, dan kan deze je helemaal tegen gaan staan. Wanneer je aan het begin van een werkweek ’s avonds thuis komt, dan kun je je beter storten op taken waar je tegenop ziet, in plaats van deze steeds maar verder voor je uit te schuiven. Aan het einde van de week zul je dan de wat prettiger taken uit moeten voeren en dat zal een hele opluchting zijn. Door bovendien elke dag van de week een aantal vaste taken uit te voeren, zul je meer grip op de situatie (en dus je vrije tijd) krijgen.
  • Om tijd te besparen kun je proberen om meer taken in te plannen in zo min mogelijk tijd. Je kunt jezelf bijvoorbeeld als doel stellen om elke dag hooguit een half uur bezig te zijn met het bereiden van de maaltijd. Je zult versteld staan hoeveel gerechten je in deze tijd kunnen worden gekookt. Hoe vaker je dit doel weet te bereiken, hoe meer tijd je in de loop van een week kunt besparen. Dit is overigens ook het geval wanneer op één dag van de week meerdere maaltijden kookt en deze later alleen maar op hoeft te warmen. De dagen dat je niet hoeft te koken, zul je dan meestal niet meer dan vijf minuten aan opwarmtijd krijt zijn.
  • Wanneer je een beetje creatief van aard bent, dan zal het je weinig problemen opleveren om mensen te vinden die bepaalde klusjes voor je uit willen voeren (zodat je deze zelf dus niet meer hoeft te doen). Er zijn bijvoorbeeld een heleboel bedrijven en dienstverleners die (in de regel tegen betaling) je van je minst favoriete taken kunnen verlossen. Hierbij kun je denken aan taken zoals:
    • het schoonmaken van je woning,
    • het bereiden van een maaltijd,
    • de was doen,
    • strijken,
    • boodschappen doen.

 

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20