Key takeaways
- Nederland staat hoog op de lijst van Engelssprekende landen waar Engels geen moedertaal is.
- Één derde van de Nederlandse jongeren geeft voorkeur aan het lezen in het Engels.
- BookTok en sociale media platforms dragen bij aan de verengelsing van het dagelijks leven en de online wereld.
Verengelsing van het dagelijks leven
Deze trend is gedeeltelijk het gevolg van de groeiende aanwezigheid van de Engelse taal in Nederland. De toenemende prevalentie van Engels in het dagelijks leven en op de werkvloer is niet onverwacht. Nederland staat zelfs bovenaan de lijst van Engelssprekende landen waar Engels geen moedertaal is, met 90 procent van de bevolking die gesprekken in het Engels kan voeren.
Bovendien wonen er naar schatting 200.000 expats in Nederland, waarvan veel geen Nederlands spreken, wat de vraag naar Engels op de werkvloer verhoogt. Hierdoor wordt verwacht dat Nederlandse werknemers Engels op hoog niveau beheersen.
Invloed op het leesgedrag
De invloed van Engelse popcultuur op het taalgebruik in Nederland is ook merkbaar. Engelse films, tv-series en muziek dragen bij aan de verengelsing van de Nederlandse taal en beïnvloeden daarnaast het leesgedrag van Nederlanders. Één derde van de Nederlandse jongeren tussen 16 en 25 jaar geven de voorkeur aan Engelstalige boeken. Dit wordt veroorzaakt door een verlangen om hun Engelse taalvaardigheden te verbeteren, de vertalingen minder prettig te vinden, of vanwege het diversere aanbod in het Engels.
BookTok en andere sociale media platforms bieden ook veel Engelse boekentips aan jongeren. Het lijkt dus logisch dat de toenemende verengelsing van het dagelijks leven en de online wereld zich nu ook in het leesgedrag van Nederlanders weerspiegelt.
Invloed op Vlaanderen
Nederland speelt een belangrijke rol als buurland en handelspartner van België, met trends die vaak ook in Vlaanderen zichtbaar zijn. Beide regio’s delen een taal en hebben vergelijkbare culturele en economische structuren, wat de invloed van Nederland op Vlaanderen versterkt. De verengelsing die in Nederland zichtbaar is, bijvoorbeeld in de media en de arbeidsmarkt, speelt eveneens een rol in Vlaanderen. Daarnaast is de internationale focus van Nederland, met expats, studenten en bedrijven, relevant voor Vlaanderen, waar Belgische bedrijven vaak kijken naar Nederlandse trends om hun eigen strategieën af te stemmen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!